Numer e‑materiału: 3.2.10.4

Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Tanzen – Bewegung, Kunst oder Spaß?/Taniec – ruch, sztuka czy zabawa?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat różnych rodzajów tańca i upodobań tanecznych.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
11) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
9) wyraża pewność, przypuszczenie, wątpliwości dotyczące zdarzeń z teraźniejszości i przyszłości;
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do odbiorcy.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • rozpoznaje różne rodzaje tańca;

  • ocenia, czy taniec może być uznany jako sport;

  • opisuje taniec, który najbardziej mu się podoba.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność;

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawić;

  • wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe:

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);

strategie kognitywne:

  • ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań lub części zdań ze sobą);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

strategie kompensacyjne:

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);

  • pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez, np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z prezentacją interaktywną, wyjaśnienie;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • aktywizująca: burza mózgów, Think‑Pair‑Share

  • programowana:z użyciem komputera, techniki: multimedialne

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (prezentacja multimedialna),

  • ankieta dla uczniów dotycząca tańca,

  • zagadnienia dotyczące prezentacji do losowania,

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel może zastosować metodę odwróconej lekcji. Nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją wyszukali informacje na temat różnych rodzajów tańca oraz wybrali swój ulubiony taniec. Uczniowie powinni umieć opisać wybrany taniec i określić, jaki on jest oraz do jakiej grupy tańców należy.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu “Czy wiesz, że…”, a następnie pyta uczniów, czy mogą określić siebie jako tanzfreudig czy Tanzmuffel.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, jaki jest ich ulubiony taniec. Nauczyciel zapisuje informacje na tablicy (może mieć do tego przygotowaną tabelkę z kategoriami: Tanzmuffer, tanzfreudig oraz różnymi rodzajami tańca) i w języku niemieckim podsumowuje wyniki. Nauczyciel mówi, ilu uczniów chętnie tańczy, ilu nie lubi tańczyć oraz jakie są trendy odnośnie ulubionych tańców uczniów.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali tekst Tanzen hat viele Gesichter oraz podczas czytania zanotowali wszystkie słowa zawierające w sobie wyraz -tanz-*.

  • Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie układają oraz zapisują zdania z zanotowanymi wyrazami. Przedstawiciele wybranych par czytają te zdania na forum klasy.

  • Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 1‑2 w części Przeczytaj. Uczniowie układają śródtytuły w określonym porządku zgodnie z treścią tekstu, określają, które informacje są z nią zgodne.

  • Uczniowie przeglądają slajdy prezentacji interaktywnej. Nauczyciel pyta: Was erwartet ihr von der Präsentation? Welche Informationen enthält sie? Was mein ihr? Chętni uczniowie odpowiadają na pytania na forum klasy.

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa losuje jedno zagadnienie dotyczące treści prezentacji. Mogą to być: Rund um den Tanz herum - Wortschatz, Die Tanzschritte, Die klassischen Tanzarten, Charakteristische Merkmale eines Tanzes. Wszyscy uczniowie zapozanają się z prezentacją, a zadaniem każdej grupy jest zrobienie krótkiej notatki do wylosowanego tematu. Przedstawiciele grup prezentują swoje zagadnienie na forum klasy.

  • Następnie uczniowie indywidualne sprawdzają stopień zrozumienia treści prezentacji, wykonując Übung 1‑3 w części Prezentacja interaktywna. Uczniowie porządkują informacje, uzupełniają tekst.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy w prezentacji pojawiły się jakieś nowe rodzaje tańca, które nie zostały zanotowane na tablicy na początku lekcji. Uczniowie uzupełniają listę.

  1. Następnie nauczyciel wykorzystuje w pracy z uczniami technikę Think‑Pair‑Share, która polega na trzech głównych krokach:

    1.      pomyśl (pracuj sam, przeczytaj, zrozum, zrób notatki);

    2.     skonfrontuj swoją wiedzę i podziel się nią, pracując w parze;

    3.     przedstaw wyniki swojej pracy na forum.

  • Uczniowie ustawiają się naprzeciw siebie w dwóch rzędach, nauczyciel wybiera rodzaj tańca, wymienia go, uczniowie w ciągu 90 sekund rozmawiają ze sobą na temat danego tańca. Po 90 sekundach jeden rząd przesuwa się o jedno miejsce. Nauczyciel podaje następny rodzaj tańca i uczniowie ponownie rozmawiają, tym razem z nowym partnerem do rozmowy. Czynność powtarzana jest kilkakrotnie.

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel przeprowadza pisemną ankietę wśród uczniów: “Tanzen – Bewegung, Kunst oder Spaß?” Uczniowie zaznaczają w niej jedno pojęcie (Bewegung/ Kunst/ Spaß), które, ich zdaniem, najlepiej charakteryzuje taniec. Uczniowie uzasadniają swój wybór, np. Tanzen ist vor allem (jedna z trzech opcji), weil …

  • Nauczyciel wybiera ucznia, który czyta odpowiedzi uczniów i notuje wyniki. Następnie wybrany uczeń podsumowuje wyniki w języku niemieckim.

Praca domowa:

  • Uczniowie formułują wypowiedź pisemną na jeden z dwóch tematów z Aufgabe 7 i 8 w części Sprawdź się.

  • Dodatkowym zadaniem może być przygotowanie przez uczniów 5 pytań w języku niemieckim, które chcieliby zadać zawodowemu tancerzowi.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacjim ultimedialnej

  • Przed lekcją: uczniowie otrzymują zdjęcia i nazwy tańca. Na podstawie obrazków mają dopasować nazwę do danego tańca oraz opisać ten taniec, np. czym się charakteryzuje. Mogą w internecie lub innych dostępnych źródłach wyszukać informacje na temat tańca.

  • W trakcie lekcji: uczniowie mogą wykorzystać multimedium jako ćwiczenie słuchania ze zrozumieniem. Mogą wysłuchać tekstów i spróbować dopasować do nich obrazki.

  • Po lekcji: Uczniowie nagrywają krótki film, w którym na podstawie słownictwa zawartego w prezentacji multimedialnej opowiadają w języku niemieckim o innym tańcu. Uczniowie prezentują i opisują w języku niemieckim kroki tego stylu tańca.