Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.10.4
Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Tanzen – Bewegung, Kunst oder Spaß?/Taniec – ruch, sztuka czy zabawa?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat różnych rodzajów tańca i upodobań tanecznych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
rozpoznaje różne rodzaje tańca;
ocenia, czy taniec może być uznany jako sport;
opisuje taniec, który najbardziej mu się podoba.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
strategie kognitywne:
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań lub części zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez, np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z prezentacją interaktywną, wyjaśnienie;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
aktywizująca: burza mózgów, Think‑Pair‑Share
programowana:z użyciem komputera, techniki: multimedialne
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (prezentacja multimedialna),
ankieta dla uczniów dotycząca tańca,
zagadnienia dotyczące prezentacji do losowania,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel może zastosować metodę odwróconej lekcji. Nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją wyszukali informacje na temat różnych rodzajów tańca oraz wybrali swój ulubiony taniec. Uczniowie powinni umieć opisać wybrany taniec i określić, jaki on jest oraz do jakiej grupy tańców należy.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu “Czy wiesz, że…”, a następnie pyta uczniów, czy mogą określić siebie jako tanzfreudig czy Tanzmuffel.
Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, jaki jest ich ulubiony taniec. Nauczyciel zapisuje informacje na tablicy (może mieć do tego przygotowaną tabelkę z kategoriami: Tanzmuffer, tanzfreudig oraz różnymi rodzajami tańca) i w języku niemieckim podsumowuje wyniki. Nauczyciel mówi, ilu uczniów chętnie tańczy, ilu nie lubi tańczyć oraz jakie są trendy odnośnie ulubionych tańców uczniów.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali tekst Tanzen hat viele Gesichter oraz podczas czytania zanotowali wszystkie słowa zawierające w sobie wyraz -tanz-*.
Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie układają oraz zapisują zdania z zanotowanymi wyrazami. Przedstawiciele wybranych par czytają te zdania na forum klasy.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 1‑2 w części Przeczytaj. Uczniowie układają śródtytuły w określonym porządku zgodnie z treścią tekstu, określają, które informacje są z nią zgodne.
Uczniowie przeglądają slajdy prezentacji interaktywnej. Nauczyciel pyta: Was erwartet ihr von der Präsentation? Welche Informationen enthält sie? Was mein ihr? Chętni uczniowie odpowiadają na pytania na forum klasy.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa losuje jedno zagadnienie dotyczące treści prezentacji. Mogą to być: Rund um den Tanz herum - Wortschatz, Die Tanzschritte, Die klassischen Tanzarten, Charakteristische Merkmale eines Tanzes. Wszyscy uczniowie zapozanają się z prezentacją, a zadaniem każdej grupy jest zrobienie krótkiej notatki do wylosowanego tematu. Przedstawiciele grup prezentują swoje zagadnienie na forum klasy.
Następnie uczniowie indywidualne sprawdzają stopień zrozumienia treści prezentacji, wykonując Übung 1‑3 w części Prezentacja interaktywna. Uczniowie porządkują informacje, uzupełniają tekst.
Nauczyciel pyta uczniów, czy w prezentacji pojawiły się jakieś nowe rodzaje tańca, które nie zostały zanotowane na tablicy na początku lekcji. Uczniowie uzupełniają listę.
Następnie nauczyciel wykorzystuje w pracy z uczniami technikę Think‑Pair‑Share, która polega na trzech głównych krokach:
1. pomyśl (pracuj sam, przeczytaj, zrozum, zrób notatki);
2. skonfrontuj swoją wiedzę i podziel się nią, pracując w parze;
3. przedstaw wyniki swojej pracy na forum.
Uczniowie ustawiają się naprzeciw siebie w dwóch rzędach, nauczyciel wybiera rodzaj tańca, wymienia go, uczniowie w ciągu 90 sekund rozmawiają ze sobą na temat danego tańca. Po 90 sekundach jeden rząd przesuwa się o jedno miejsce. Nauczyciel podaje następny rodzaj tańca i uczniowie ponownie rozmawiają, tym razem z nowym partnerem do rozmowy. Czynność powtarzana jest kilkakrotnie.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel przeprowadza pisemną ankietę wśród uczniów: “Tanzen – Bewegung, Kunst oder Spaß?” Uczniowie zaznaczają w niej jedno pojęcie (Bewegung/ Kunst/ Spaß), które, ich zdaniem, najlepiej charakteryzuje taniec. Uczniowie uzasadniają swój wybór, np. Tanzen ist vor allem (jedna z trzech opcji), weil …
Nauczyciel wybiera ucznia, który czyta odpowiedzi uczniów i notuje wyniki. Następnie wybrany uczeń podsumowuje wyniki w języku niemieckim.
Praca domowa:
Uczniowie formułują wypowiedź pisemną na jeden z dwóch tematów z Aufgabe 7 i 8 w części Sprawdź się.
Dodatkowym zadaniem może być przygotowanie przez uczniów 5 pytań w języku niemieckim, które chcieliby zadać zawodowemu tancerzowi.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacjim ultimedialnej
Przed lekcją: uczniowie otrzymują zdjęcia i nazwy tańca. Na podstawie obrazków mają dopasować nazwę do danego tańca oraz opisać ten taniec, np. czym się charakteryzuje. Mogą w internecie lub innych dostępnych źródłach wyszukać informacje na temat tańca.
W trakcie lekcji: uczniowie mogą wykorzystać multimedium jako ćwiczenie słuchania ze zrozumieniem. Mogą wysłuchać tekstów i spróbować dopasować do nich obrazki.
Po lekcji: Uczniowie nagrywają krótki film, w którym na podstawie słownictwa zawartego w prezentacji multimedialnej opowiadają w języku niemieckim o innym tańcu. Uczniowie prezentują i opisują w języku niemieckim kroki tego stylu tańca.