Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Kamiński | ||||||||||||||||||
Przedmiot: | Fizyka | ||||||||||||||||||
Temat zajęć: | Czym jest pole elektryczne? | ||||||||||||||||||
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony | ||||||||||||||||||
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony | ||||||||||||||||||
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
| ||||||||||||||||||
Cele operacyjne: | Uczeń:
| ||||||||||||||||||
Strategie nauczania | Inquiry‑Based Science Education | ||||||||||||||||||
Metody nauczania | pokazywanie grafiki interaktywnej, burza mózgów, wspólne omawianie hipotez, argumentowanie | ||||||||||||||||||
Formy zajęć: | dyskusja na forum klasy, rozwiązywanie przykładów (w parach) | ||||||||||||||||||
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna | ||||||||||||||||||
Materiały pomocnicze: | - | ||||||||||||||||||
PRZEBIEG LEKCJI | |||||||||||||||||||
Faza wprowadzająca: | |||||||||||||||||||
Nauczyciel rysuje na tablicy ładunek punktowy (podpisuje go wartością Q) i pyta uczniów, co się stanie z małym ładunkiem dodatnim q, który umieścimy w pobliżu. W toku dyskusji uczniowie dochodzą do wniosku, że na ładunek będzie działać siła, zgodnie z prawem Coulomba. Nauczyciel zwraca uwagę, że ładunek Q wytwarza wokół siebie pole elektryczne i to pole oddziałuje na ładunki w pobliżu. Nauczyciel zapisuje na tablicy wzór . Następnie pyta, co się stanie z ładunkami dodatnimi q' = 2q oraz q'' = 0,5q umieszczonymi w tej samej odległości r od ładunku źródłowego Q. Wspólnie z uczniami dochodzi do konkluzji, że będą na nie działać siły odpowiednio oraz . Analizując trzy właśnie „obliczone” siły uczniowie z nauczycielem dochodzą do wniosku, że siła działająca na ładunek w polu elektrycznym ma wartość wprost proporcjonalną do tego ładunku. | |||||||||||||||||||
Faza realizacyjna: | |||||||||||||||||||
Nauczyciel pyta (zapisując na tablicy niedokończone równania), jakie będą wartości ilorazów: , oraz (Jeżeli któryś z uczniów już na tym etapie zauważy, że te ilorazy muszą być takie same, skoro mamy proporcjonalność wprost – to dobrze; mimo to nauczyciel przeprowadza wywód do końca, żeby przekonać „niedowiarków”). Zapisana zostaje (trzykrotnie) wartość ilorazu: . Nauczyciel zwraca uwagę, że na te same ładunki umieszczone w innym miejscu pola będzie działać inna siła, ale iloraz będzie niezależny od wartości ładunku. Np. w odległości rIndeks dolny 11 od ładunku Q wynosi on , tak samo dla ładunku q, q' oraz q''. Nauczyciel nazywa ten iloraz wartością natężenia pola elektrycznego oraz wprowadza definicję: Następnie objaśnia uczniom, że można wprowadzić wielkość wektorową: Uczniowie mają sami określić (nauczyciel pyta o to), jaki kierunek i zwrot ma taki wektor oraz jaka jest jednostka natężenia pola elektrycznego. Następnie nauczyciel pokazuje, że . Uczniowie rozwiązują w parach dwa przykłady: Przykład 1: Porównanie dwóch pól, pochodzących od ładunków punktowych dodatnich o wartościach 1 µC i 2 µC. Obliczenie, jaka jest wartość natężenia pola w odległości 15 cm od tych ładunków i jaka siła zadziała tam na ładunek +2 µC oraz –3µC. Przykład 2: Porównanie pola pochodzącego od ładunku punktowego dodatniego +3 µC i ujemnego –3 µC. Obliczenie, jaka jest wartość natężenia pola w odległości 15 cm od tych ładunków i jaka siła zadziała tam na ładunek +2 µC oraz –3µC. | |||||||||||||||||||
Faza podsumowująca: | |||||||||||||||||||
W fazie podsumowującej uczniowie są zaznajamiani z przykładami pól elektrycznych występujących w przyrodzie. Nauczyciel posługuje się przy tym grafiką interaktywną, aby omówić różne pola; w szczególności porównuje ich natężenia i naprowadza uczniów na spostrzeżenie, że pola o największych natężeniach występują na poziomie atomowym i jądrowym. Przeprowadza z uczniami krótką dyskusję na ten temat, opierając się o dwa zagadnienia:
| |||||||||||||||||||
Praca domowa: | |||||||||||||||||||
Jako pracę domową uczniowie mają za zadanie rozwiązać cztery wybrane zadania z zestawu ćwiczeń. | |||||||||||||||||||
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Grafikę interaktywną, poza przedstawioną propozycją, można wykorzystać jako materiał, z którym uczniowie zapoznają się po lekcji w celu utrwalenia materiału (pytania zasugerowane w fazie podsumowującej niniejszego konspektu uczniowie opracowują wtedy samodzielnie). |