Autorka e‑materiału: Żaneta Mucharska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Queen Victoria / Królowa Wiktoria

Grupa docelowa: klasa 5 szkoły podstawowej

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, V

Treść nauczania – cele szczegółowe: I.14, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.3, V.5, VII.8, IX.1, XIII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej

Cele operacyjne:

Uczeń rozszerza słownictwo związane z monarchią Wielkiej Brytanii oraz ówczesną kulturą.

Uczeń opisuje, jak Królowa Wiktoria zmieniła kulturę Wielkiej Brytanii.

Cele motywacyjne

  1. Uczeń kształtuje świadomość historii Wielkiej Brytanii i ważnych przemian kulturowych w historii kraju.

  2. Uczeń rozwija zainteresowanie historią Wielkiej Brytanii

  3. Uczeń kształtuje świadomość różnic kulturowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z katalogiem interaktywnym, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

1. Nauczyciel pyta uczniów, czy znają imię obecnej królowej/obecnego króla Wielkiej Brytanii. Uczniowie odpowiadają zgodnie z posiadaną wiedzą, po czym nauczyciel wyświetla zdjęcie z sekcji Przeczytaj i informuje uczniów, że dziś dowiedzą się czegoś o Królowej Wiktorii.

2. Uczniowie porządkują cytat w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedź na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Long Live Queen Victoria, a następnie wybierają poprawne odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj) i podają je na forum klasy. Uzasadniają swoje wybory, powołując się na konkretne fragmenty tekstu.

  2. Uczniowie czytają tekst jeszcze raz i w parach decydują czy zdania z Exercise 3 (Przeczytaj) są prawdziwe czy fałszywe. Wspólnie znajdują w tekście fragmenty, które ich wybór uzasadniają. Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

  3. Uczniowie realizują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a chętni odczytują prace na forum klasy.

  4. W ramach wprowadzenia do pracy z katalogiem interaktywnym uczniowie łączą wyrazy w wyrażenia w Exercise 1 (Katalog interaktywny). Wyznaczona osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  5. Uczniowie zapoznają się z katalogiem, a następnie wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Katalog interaktywny). Zdania z ćwiczenia odczytują na forum klasy i nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  6. Uczniowie ponownie oglądają katalog i uzupełniają zdania w Exercise 3 (Katalog interaktywny). Sprawdzają odpowiedzi w parach i podają je na forum klasy oraz nanoszą na tablicę.

  7. Uczniowie realizują w parach Exercise 4 (Katalog interaktywny). Nie zaglądając do katalogu, odpowiadają kolejno na pytanie: What two new things did Queen Victoria start?

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozmawiają w parach lub małych grupach i odpowiadają na pytanie z Exercise 7 (Sprawdź się): Was Queen Victoria a good monarch?

Chętni prezentują opinie na forum klasy.

Praca domowa

  1. Uczniowie wykonują jedno ćwiczenie spośród Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Last week a teacher told your class about Queen Victoria. In an email to your friend:

  • inform, where she lived and how long she was the queen;

  • write about Queen Victoria’s family;

  • explain why you think she was a good monarch.

Write 50–120 words.

Materiały pomocnicze:

Katalog interaktywny z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie szeregują zaprezentowane w katalogu innowacje Królowej Wiktorii od najciekawszej do najmniej ciekawej. Następnie porównują rankingi w parach i/lub na forum klasy.