Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Akumulator kwasowo‑ołowiowy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:

5) opisuje budowę, działanie i zastosowanie współczesnych źródeł prądu stałego (np. akumulator, bateria, ogniwo paliwowe).

Zakres rozszerzony

IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:

10) opisuje budowę, działanie i zastosowanie współczesnych źródeł prądu stałego (np. akumulator, bateria, ogniwo paliwowe).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje budowę akumulatora kwasowo‑ołowiowego;

  • opisuje procesy ładowania i rozładowywania akumulatora kwasowo‑ołowiowego;

  • wymienia wady i zalety akumulatora kwasowo‑ołowiowego.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu/ smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • aplikacja Mentimeter.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie uczniom: Czym jest akumulator kwasowo‑ołowiowy? Z czego jest zbudowany?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu akumulator ołowiowy. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Analiza treści w e‑materiale – budowa i działanie ogniwa akumulatora kwasowo‑ołowiowego, po czym nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej schemat działania ogniwa akumulatora kwasowo‑ołowiowego, a chętny uczeń omawia na forum działanie tego ogniwa.

  2. Uczniowie samodzielnie korzystają z modelu 3D – zapoznają się z budową i zasadą działania akumulatora na poziomie mikroświata - wizualizacja. Nauczyciel ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy zadaniowe:

  • I grupa – rozładowywanie akumulatora i procesy, zachodzące podczas jego ładowania;

  • II grupa – budowa akumulatora kwasowo‑ołowiowego;

  • III grupa – zalety akumulatora kwasowo‑ołowiowego;

  • IV grupa – wady akumulatora kwasowo‑ołowiowego.

  1. Rozdaje uczniom arkusze papieru A3 i mazaki. Po zakończonej pracy liderzy prezentują efekty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel podsumowuje pracę grup.

  2. Uczniowie nadal pracują w czterech grupach. Każda z grup losuje element budowy akumulatora. Dane są następujące elementy: obudowa, separator, korki oraz grodzie. Zadaniem każdej grupy będzie wyszukanie w dostępnych źródłach informacji zasadę działania, skład danego elementu oraz jego budowę. Po minionym czasie chętni uczniowie prezentują pozyskaną informację, dotyczącą poszczególnych elementów budowy na forum. Nauczyciel weryfikuje przekaz informacyjny pod kątem poprawności merytorycznej.

  3. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:

  • Jak zbudowane jest ogniwo akumulatora kwasowo‑ołowiowego?

  • Jak dochodzi do rozładowania akumulatora?

  • Jakie procesy zachodzą podczas ładowania akumulatora?

  • Jak zbudowany jest akumulator kwasowo‑ołowiowy?

  • Jakie są zalety akumulatora kwasowo‑ołowiowego? 

  • Jakie wady ma akumulator kwasowo‑ołowiowy?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczeń zawarte w e‑materiale - sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane przez uczniów w fazie przygotowania do lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak zbudowane jest ogniwo akumulatora kwasowo‑ołowiowego?

  • Jak dochodzi do rozładowania akumulatora?

  • Jakie procesy zachodzą podczas ładowania akumulatora?

  • Jak zbudowany jest akumulator kwasowo‑ołowiowy?

  • Jakie są zalety akumulatora kwasowo‑ołowiowego?

  • Jakie wady ma akumulator kwasowo‑ołowiowy?

  1. Arkusze papieru A3, mazaki, glutaki.