Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Komponowanie muzyki do filmu - teoria i praktyka

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna kolejne kroki w pracy nad połączeniem filmu z muzyką;

  • przeanalizuje, w jaki sposób muzyka może wpływać na odbiór dzieła filmowego;

  • samodzielnie wmontuje fragment muzyki do klipu wideo.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • pokaz;

  • pogadanka.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • e‑podręcznik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Komponowanie muzyki do filmu - teoria i praktyka”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z filmem w sekcji „Film edukacyjny”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć. Na tablicy zostaje wyświetlonony zapowiedziany e‑materiał. Uczniowie wyświetlają sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta jego treść. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.

  2. Uczniowie tworzą kilkuosobowe grupy. Nauczyciel prosi o wykonanie polecenia 1. z sekcji „Film edukacyjny”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami z sekcji „Przeczytaj”. Następnie wybrany uczeń podsumowuje wiedzę zdobytą na tej podstawie.

  2. Nauczyciel odtwarza audiobook, następnie uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1. i 2. Indywidualnie natomiast rozwiązują ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Audiobook”.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie nagrywają w parach różne ścieżki audio, zmieniając brzmienie instrumentu poprzez użycie różnych parametrów wybranego programu. Nauczyciel ocenia poprawność wykonania zadania.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie zapisują na kartkach co sprawiło im trudność.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenie 2. z sekcji „Film edukacyjny”.

Materiały pomocnicze:

  1. D.L. Yewdall, Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, Warszawa 2011.

  2. Małgorzata Przedpełska‑Bieniek, Sztuka dźwięku. Technika i realizacja, Warszawa 2021.

  3. Pająk Jacek, Dźwięk w filmie. Między sztuką a rzemiosłem, Warszawa 2021.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedium w sekcji „Audiobook” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Komponowanie muzyki do filmu - teoria i praktyka”.