Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Komponowanie muzyki do filmu - teoria i praktyka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna kolejne kroki w pracy nad połączeniem filmu z muzyką;
przeanalizuje, w jaki sposób muzyka może wpływać na odbiór dzieła filmowego;
samodzielnie wmontuje fragment muzyki do klipu wideo.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
pokaz;
pogadanka.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
e‑podręcznik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Komponowanie muzyki do filmu - teoria i praktyka”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z filmem w sekcji „Film edukacyjny”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć. Na tablicy zostaje wyświetlonony zapowiedziany e‑materiał. Uczniowie wyświetlają sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta jego treść. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.
Uczniowie tworzą kilkuosobowe grupy. Nauczyciel prosi o wykonanie polecenia 1. z sekcji „Film edukacyjny”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami z sekcji „Przeczytaj”. Następnie wybrany uczeń podsumowuje wiedzę zdobytą na tej podstawie.
Nauczyciel odtwarza audiobook, następnie uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1. i 2. Indywidualnie natomiast rozwiązują ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Audiobook”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie nagrywają w parach różne ścieżki audio, zmieniając brzmienie instrumentu poprzez użycie różnych parametrów wybranego programu. Nauczyciel ocenia poprawność wykonania zadania.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie zapisują na kartkach co sprawiło im trudność.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 2. z sekcji „Film edukacyjny”.
Materiały pomocnicze:
D.L. Yewdall, Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, Warszawa 2011.
Małgorzata Przedpełska‑Bieniek, Sztuka dźwięku. Technika i realizacja, Warszawa 2021.
Pająk Jacek, Dźwięk w filmie. Między sztuką a rzemiosłem, Warszawa 2021.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Audiobook” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Komponowanie muzyki do filmu - teoria i praktyka”.