Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.7.3
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Neue Frühlingskleidung / Nowe ubrania na wiosnę
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom edukacyjny A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat ubrań i zakupów
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia wyrazy i zwroty związane z ubraniami;
wyraża opinię na temat hauli zakupowych;
wyjaśnia koleżance/koledze w e‑mailu, co zakupił ostatnio w sklepie z odzieżą.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i techniki nauczania:
konstruktywizm;
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
praktyczna - scenka (haul zakupowy);
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz Kleidung i poleca uczniom, aby wypisali nazwy ubrań w języku niemieckim, które są im znane, w celu powtórzenia słownictwa. Inicjuje rozmowę, zadając pytanie Welche Kleidung tragt ihr gern?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają e‑mail Leonie z części Przeczytaj, podkreślając znane im słowa/zwroty. W parach odpowiadają na pytanie: Warum hat Leonie die E‑Mail geschrieben? Was antwortet Klara? Was meint ihr? Uczniowie podają swoje przypuszczenia. Następnie czytają odpowiedź Klary i porównują swoje przypuszczenia z napisanym przez nią tekstem. Uczniowie wykonują Übung 1–3 z części Przeczytaj: zaznaczają właściwe dokończenia zdań, wskazują, które informacje są zgodne z treścią tekstu, a które nie, oraz wybierają części garderoby wymienione na listach zakupów.
Nauczyciel zapisuje na tablicy dwa przykłady zdań z tekstu w części Przeczytaj, w których występują przyimki: von, mit oraz zu, np. Zum Geburtstag habe ich viele Geschenke als Bargeld von meiner Familie bekommen; Fahren wir mit dem Bus?, i zwraca uwagę uczniów na użycie przyimków. Prosi o podanie polskich odpowiedników i przetłumaczenie przykładów.
Uczniowie wykonują Aufgabe 6, wskazują odpowiednie przyimki oraz tłumaczą zdania z języka polskiego na język niemiecki, wykorzystując właściwe przyimki (Übung 4 w części Przeczytaj).
Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym, a następnie utrwalają słownictwo dotyczące wiosennych ubrań, wykorzystując do tego Übung 1–3 z części Katalog interaktywny: wskazują, które informacje są zgodne z treścią multimedium, a które nie, zaznaczają wyrazy właściwie uzupełniające zdania oraz dopasowują podpisy do zdjęć.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel inicjuje rozmowę, zadając uczniom pytania, jakie ubrania zakupili w ostatnim czasie. Uczniowie odpowiadają na pytanie, podając nazwy różnych części garderoby.
Uczniowie w parach wyjaśniają pojęcie Shopping‑Haul (Aufgabe 7 z części Sprawdź się), a następnie prezentują wcześniej przygotowane 2,3 części swojej garderoby, naśladując haul zakupowy.
Praca domowa
Uczniowie utrwalają nazwy części garderoby (rozwiązują ćwiczenia z części Sprawdź się), wpisując w pola krzyżówki właściwe wyrazy (Aufgabe 1), grając w memory (Aufgabe 2), wskazując właściwy rodzajnik nazw części garderoby (Aufgabe 3), łącząc w pary właściwe wyrazy (Aufgabe 4), zaznaczając właściwą odpowiedź w zdaniach z przyimkami (Aufgabe 5) oraz pisząc e‑mail na temat swoich ostatnich zakupów w sklepie odzieżowym (Aufgabe 8).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: sformułowanie odpowiedzi na pytanie Welche Kleidung brauche ich für den Frühling? i stworzenie listy ubrań, których uczeń potrzebuje na wiosnę;
w trakcie lekcji: uczniowie dzielą się na grupy i tworzą własne kolekcje mody wiosennej. Każda grupa otrzymuje inny temat swojej kolekcji, np. natura, kultura, sport itp. Uczniowie tworzą szkice swojej wiosennej kolekcji mody w wybranej formie np. prezentacji multimedialnej, infografiki, uwzględniając w nim elementy z katalogu, ale jednocześnie wprowadzając coś oryginalnego, związanego z wybranym tematem.
po lekcji: uczniowie przygotowują krótką wypowiedź pisemną na temat swojego ulubionego stylu mody wiosennej.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0