Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Daria Reczyńska, Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Adaptacje w budowie i funkcjach żołądka i jelit

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
1) Odżywianie się. Uczeń:
a) przedstawia adaptacje w budowie i funkcjonowaniu układów pokarmowych zwierząt do rodzaju pokarmu oraz sposobu jego pobierania,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, jaką rolę odgrywają poszczególne części układu pokarmowego.

  • Omówisz budowę żołądka i jelit.

  • Przeanalizujesz, jak żołądki różnych zwierząt zaadaptowały się do trawienia różnych pokarmów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z animacją;

  • pogadanka.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • arkusze papieru, flamastry, magnesy;

  • gwiazda pytań (materiały pomocnicze).

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel rozpoczyna pogadankę, pytając: „Jakie przystosowania w toku ewolucji wykształciły zwierzęta w zależności od rodzaju pobieranego pokarmu?”. Zapisuje na tablicy pomysły uczniów i podsumowuje burzę mózgów.

  2. Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Każda z nich dostaje arkusz papieru i flamastry. Uczniowie na podstawie przeczytanego przed lekcją tekstu wypisują cechy charakterystyczne budowy żołądka i jelit. Każdej z cech przypisują funkcję pełnioną przez narząd, jaką umożliwia taka budowa.

  2. Grupy kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada potrzebne informacje lub koryguje błędy.

  3. Uczniowie zapoznają się z animacją zamieszczoną w e‑materiale i wykonują polecenie nr 1 („Scharakteryzuj budowę żołądka jednokomorowego prostego drapieżnika, zwracając uwagę na grubość ściany żołądka, jego powierzchnię i występowanie gruczołów”) oraz polecenie nr 2 („Wymień i porównaj pod względem budowy dwa typy żołądków występujące u roślinożerców. Zwróć uwagę na budowę i obecność gruczołów w części przedżołądkowej oraz części jelitowej”).

  4. Uczniowie dzielą się znów na 4‑osobowe grupy i rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie odpowiadają w parach na pytania zawarte w gwieździe pytań. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą. Wybrane zespoły prezentują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

R1aUnhEtfJail

Pobierz załącznik

Załącznik 1. Gwiazda pytań.
Plik PDF o rozmiarze 81.50 KB w języku polskim

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Animacja” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.