Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Różnorodność morfologiczna i genetyczna wirusów
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz budowę cząstki wirusa.
Wymienisz choroby wywoływane przez wirusy.
Wyjaśnisz, dlaczego wirusów nie zaliczamy do organizmów żywych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
wykład;
praca z filmem;
mapa myśli;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Film”.
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat wirusów, zwracając uwagę na cechy wirusów łączące je ze światem żywym i materią nieożywioną.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel prosi chętnych/wybranych uczniów o podanie przykładów chorób wywoływanych przez wirusy oraz wyjaśnienie, dlaczego wirusów nie zaliczamy do organizmów żywych.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią z sekcji „Przeczytaj”. Następnie uczniowie omawiają budowę wirusa HIV, wykorzystując ilustrację z e‑materiału wyeksponowaną na tablicy interaktywnej. Prezentacja jest punktem wyjścia do rozmowy na temat różnorodności morfologicznej wirusów.
Mapa pojęć. Uczniowie, pracując w parach, tworzą mapy pojęć związane z tematem lekcji, na podstawie wiadomości z sekcji „Przeczytaj” oraz „Film”.
Praca z filmem pt. „Różnorodność morfologiczna i genetyczna wirusów „. Nauczyciel czyta polecenie nr 1 („Obejrzyj film, a następnie wymień, na jakiej podstawie klasyfikujemy wirusy”) i prosi uczniów, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.
Uczniowie w parach analizują treść polecenia nr 2 („Wyjaśnij, w jakiej postaci występuje u wirusów kwas nukleinowy.”), dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5, 6 i 7 (odnoszące się do tekstu źródłowego na temat wirusów olbrzymich) w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do materiału – każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie i odpowiadają na pytania kolegi lub koleżanki.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 3 (polegające na przyporządkowaniu opisów klas wirusów do odpowiednich grup) z sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby prezentują swoją odpowiedź.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1, 2 i 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.