Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zjawisko inwersji temperatury
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
1) wykazuje związek między budową atmosfery a zjawiskami i procesami meteorologicznymi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia zjawisko inwersji temperatury,
tłumaczy negatywne skutki zjawiska inwersji temperatury.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Palarz A., Zmienność inwersji temperatury powietrza nad Krakowem w świetle warunków cyrkulacyjnych, „Prace Geograficzne” 2014, z. 138, s. 29–43.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel kolejno omawia zagadnienia przedstawione w e‑materiale.
Uczniowie indywidualnie weryfikują zrozumienie przedstawionego materiału.
Po przedstawieniu i wyjaśnieniu e‑materiału, nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie treści przez uczniów.
Zapoznanie uczniów z audiobookiem i przygotowanie odpowiedzi pisemnej na polecenia do nagrania.
Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–6.
Uczniowie na forum klasy prezentują efekty pracy grupowej, wspólnie uzgadniają prawidłowe odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Wykonaj zadanie 7 i 8 z e‑materiału.
Zredaguj pracę pisemną na temat rodzajów inwersji temperatury powietrza ze wskazaniem różnic oraz przykładami miejsc w Polsce, gdzie można spotkać się z takim zjawiskiem.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas powtórzenia całego działu „Dynamika procesów atmosferycznych” (zakres rozszerzony: III). Może znaleźć zastosowanie na lekcji poświęconej powstawaniu smogu (zakres podstawowy: XIII. 1) oraz podczas zajęć dotyczących współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi (zakres podstawowy: XIII. 10).