Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zjawisko inwersji temperatury

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

III.  Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

1) wykazuje związek między budową atmosfery a zjawiskami i procesami meteorologicznymi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia zjawisko inwersji temperatury,

  • tłumaczy negatywne skutki zjawiska inwersji temperatury.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Palarz A., Zmienność inwersji temperatury powietrza nad Krakowem w świetle warunków cyrkulacyjnych, „Prace Geograficzne” 2014, z. 138, s. 29–43.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel kolejno omawia zagadnienia przedstawione w e‑materiale.

  • Uczniowie indywidualnie weryfikują zrozumienie przedstawionego materiału.

  • Po przedstawieniu i wyjaśnieniu e‑materiału, nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie treści przez uczniów.

  • Zapoznanie uczniów z audiobookiem i przygotowanie odpowiedzi pisemnej na polecenia do nagrania.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–6.

  • Uczniowie na forum klasy prezentują efekty pracy grupowej, wspólnie uzgadniają prawidłowe odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Wykonaj zadanie 7 i 8 z e‑materiału.

  • Zredaguj pracę pisemną na temat rodzajów inwersji temperatury powietrza ze wskazaniem różnic oraz przykładami miejsc w Polsce, gdzie można spotkać się z takim zjawiskiem.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas powtórzenia całego działu „Dynamika procesów atmosferycznych” (zakres rozszerzony: III). Może znaleźć zastosowanie na lekcji poświęconej powstawaniu smogu (zakres podstawowy: XIII. 1) oraz podczas zajęć dotyczących współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi (zakres podstawowy: XIII. 10).