Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przynależność Polski do organizacji międzynarodowych.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum; zakres rozszerzony, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

Zakres rozszerzony:

VII. Współpraca i konflikty: sieć powiązań postkolonialnych, organizacje współpracy politycznej, społecznej i gospodarczej, przyczyny i skutki konfliktów zbrojnych.
Uczeń: 2) wyjaśnia rolę ważniejszych międzynarodowych organizacji w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym różnych regionów świata, w tym znaczenie Unii Europejskiej w przemianach społeczno‑gospodarczych państw zintegrowanych;

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wie, jaka jest istota organizacji międzynarodowych,

  • zna ważniejsze organizacje międzynarodowe, których członkiem jest Polska, oraz ich cele i założenia,

  • zna podział na organizacje międzynarodowe oraz międzyrządowe,

  • potrafi wskazać korzyści jakie płyną z bycia członkiem przez Polskę jako członka w danych organizacjach.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału, mapą, filmem edukacyjnym), drzewo decyzyjne

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca grupowa, praca zbiorowa

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, internet, e‑materiał, podręcznik

Materiały pomocnicze

Udział Polski w organizacjach międzynarodowych, red. Irena Popiuk‑Rysińska, Stanisław Parzymies, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2012.

Działania Polski w ramach ONZ: https://www.gov.pl/web/dyplomacja/polska‑w-onz [dostęp 2.10.2020].

Strona główna Komisji Europejskiej: https://ec.europa.eu/info/index_pl [dostęp online 2.10.2020].

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania: czy występują na świecie kraje samowystarczalne w każdej dziedzinie życia?, czy jest to możliwe we współczesnym świecie? – pogadanka o istocie organizacji zrzeszających różne kraje (dlaczego kraje się zrzeszają?).

  • Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie dostają małe karteczki samoprzylepne i wpisują na nich znane im nazwy organizacji międzynarodowych, do których należy Polska.

  • Następuje weryfikacja nazw, grupowanie, ewentualny podział na instytucje gospodarcze i polityczno‑militarne; jeżeli jest taka konieczność, nauczyciel uzupełnia nazwy organizacji o te, których nie wymienili uczniowie, a z różnych powodów są ważne dla naszego kraju.

  • Następnie nauczyciel wspólnie z uczniami dzieli organizacje międzynarodowe na dwie kategorie: organizacje międzynarodowe międzyrządowe (międzypaństwowe) i organizacje międzynarodowe pozarządowe.

  • Nauczyciel prosi o zapoznanie się z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale.

  • Na podstawie filmu uczniowie, pracując w parach, wypisują cele i zadania omówionych tam organizacji. Zastanawiają się, jaką rolę w podanych organizacjach odgrywa Polska.

  • Następuje dyskusja na forum klasy na temat celów i założeń podanych organizacji oraz roli Polski w tych organizacjach.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – uczniowie dostają duże arkusze papieru, pisaki i zadanie stworzenia drzewa decyzyjnego do problemu: czy Polska powinna należeć do tak wielu organizacji międzynarodowych?.

  • Uczniowie pracują w grupach, tworzą drzewo decyzyjne: wpisują warianty rozwiązania problemu, pozytywne i negatywne skutki każdego z rozwiązań, wyciągają wnioski i podejmują decyzje.

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu, przedstawiciele grup prezentują efekty pracy uczniów.

  • Następuje ewentualna dyskusja na forum klasy po zakończeniu wszystkich prezentacji.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.

  • Nauczyciel wyjaśnia ewentualne trudności.

  • Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji, np. co było dla nich nową wiedzą i gdzie mogą ją wykorzystać.

Praca domowa

  • Korzystając z różnych źródeł informacji podaj przykład organizacji międzynarodowej pozarządowej, do której należy Polska, a która nie została wymieniona na lekcji. Przedstaw jej członków oraz założenia i cele działania.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny można wykorzystać na lekcjach dotyczących procesów integracyjnych na świecie (zakres podstawowy, dział VII. 4), a także na lekcjach powtórzeniowych z działu VII, w zakresie podstawowym i rozszerzonym.