Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przynależność Polski do organizacji międzynarodowych.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum; zakres rozszerzony, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
Zakres rozszerzony:
VII. Współpraca i konflikty: sieć powiązań postkolonialnych, organizacje współpracy politycznej, społecznej i gospodarczej, przyczyny i skutki konfliktów zbrojnych.
Uczeń: 2) wyjaśnia rolę ważniejszych międzynarodowych organizacji w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym różnych regionów świata, w tym znaczenie Unii Europejskiej w przemianach społeczno‑gospodarczych państw zintegrowanych;
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wie, jaka jest istota organizacji międzynarodowych,
zna ważniejsze organizacje międzynarodowe, których członkiem jest Polska, oraz ich cele i założenia,
zna podział na organizacje międzynarodowe oraz międzyrządowe,
potrafi wskazać korzyści jakie płyną z bycia członkiem przez Polskę jako członka w danych organizacjach.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału, mapą, filmem edukacyjnym), drzewo decyzyjne
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca grupowa, praca zbiorowa
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, internet, e‑materiał, podręcznik
Materiały pomocnicze
Udział Polski w organizacjach międzynarodowych, red. Irena Popiuk‑Rysińska, Stanisław Parzymies, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2012.
Działania Polski w ramach ONZ: https://www.gov.pl/web/dyplomacja/polska‑w-onz [dostęp 2.10.2020].
Strona główna Komisji Europejskiej: https://ec.europa.eu/info/index_pl [dostęp online 2.10.2020].
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: czy występują na świecie kraje samowystarczalne w każdej dziedzinie życia?, czy jest to możliwe we współczesnym świecie? – pogadanka o istocie organizacji zrzeszających różne kraje (dlaczego kraje się zrzeszają?).
Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.
Faza realizacyjna
Uczniowie dostają małe karteczki samoprzylepne i wpisują na nich znane im nazwy organizacji międzynarodowych, do których należy Polska.
Następuje weryfikacja nazw, grupowanie, ewentualny podział na instytucje gospodarcze i polityczno‑militarne; jeżeli jest taka konieczność, nauczyciel uzupełnia nazwy organizacji o te, których nie wymienili uczniowie, a z różnych powodów są ważne dla naszego kraju.
Następnie nauczyciel wspólnie z uczniami dzieli organizacje międzynarodowe na dwie kategorie: organizacje międzynarodowe międzyrządowe (międzypaństwowe) i organizacje międzynarodowe pozarządowe.
Nauczyciel prosi o zapoznanie się z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale.
Na podstawie filmu uczniowie, pracując w parach, wypisują cele i zadania omówionych tam organizacji. Zastanawiają się, jaką rolę w podanych organizacjach odgrywa Polska.
Następuje dyskusja na forum klasy na temat celów i założeń podanych organizacji oraz roli Polski w tych organizacjach.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – uczniowie dostają duże arkusze papieru, pisaki i zadanie stworzenia drzewa decyzyjnego do problemu: czy Polska powinna należeć do tak wielu organizacji międzynarodowych?.
Uczniowie pracują w grupach, tworzą drzewo decyzyjne: wpisują warianty rozwiązania problemu, pozytywne i negatywne skutki każdego z rozwiązań, wyciągają wnioski i podejmują decyzje.
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu, przedstawiciele grup prezentują efekty pracy uczniów.
Następuje ewentualna dyskusja na forum klasy po zakończeniu wszystkich prezentacji.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.
Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.
Nauczyciel wyjaśnia ewentualne trudności.
Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji, np. co było dla nich nową wiedzą i gdzie mogą ją wykorzystać.
Praca domowa
Korzystając z różnych źródeł informacji podaj przykład organizacji międzynarodowej pozarządowej, do której należy Polska, a która nie została wymieniona na lekcji. Przedstaw jej członków oraz założenia i cele działania.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać na lekcjach dotyczących procesów integracyjnych na świecie (zakres podstawowy, dział VII. 4), a także na lekcjach powtórzeniowych z działu VII, w zakresie podstawowym i rozszerzonym.