Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Budowa i rodzaje kości

Grupa docelowa: III etap edukacyjny – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
8. Poruszanie się. Uczeń:
1) rozpoznaje rodzaje kości ze względu na ich kształt (długie, krótkie, płaskie, różnokształtne);
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
7) Poruszanie się. Uczeń:
k) rozpoznaje rodzaje kości ze względu na ich kształt (długie, krótkie, płaskie, różnokształtne),

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Omówisz budowę kości.

  • Scharakteryzujesz rodzaje kości.

  • Wskażesz przykłady kości należące do poszczególnych grup.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • koperty z zagadnieniami do opracowania;

  • model szkieletu i czaszki człowieka.

Przed lekcją

Uczniowie samodzielnie poszukują informacji związanych z tematem lekcji i przynoszą je na zajęcia.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze wstępem w e‑materiale.

  2. Nauczyciel zadaje pytania:

    • Z jakich związków chemicznych zbudowane są kości?

    • Dlaczego liczba kości różni się u dzieci i dorosłych?

    • Jakie kształty kości możemy wyróżnić?

  3. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy i wyjaśnia im zasady pracy. Zaznacza, że czas pracy przy każdym stanowisku wynosi 7 min.

  2. Każda z grup podchodzi do swojego stanowiska pracy i z przygotowanej koperty wyjmuje zagadnienie do opracowania.

  3. Uczniowie korzystają z e‑podręcznika i przygotowanych materiałów.

  4. Po upływie wyznaczonego czasu grupy przechodzą na kolejne stanowiska i opracowują zagadnienia z następnych kopert.

  5. Nauczyciel kontroluje pracę grup i wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  6. Grupy prezentują opracowane zagadnienia.

    Zagadnienia do opracowania:

    1. Budowa kości.

    2. Różnorodność kształtów kości (uczniowie na szkielecie wskazują przykłady kości długich, krótkich, płaskich i różnokształtnych).

    3. Kości mózgoczaszki (uczniowie wymieniają je i wskazują na czaszce), kości trzewioczaszki.

    4. Zapoznaj się z modelem 3D układu kostnego i wykonaj do niego polecenia.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel podsumowuje pracę grup.

  2. Uczniowie odpowiadają na pytania podsumowujące lekcję:

    • Omów budowę kości.

    • Jakie kształty kości możemy wyróżnić?

    • Z jakich kości zbudowana jest mózgoczaszka?

Praca domowa

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania modelu 3D

Model 3D może zostać wykorzystany przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji.