Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Praca z tabelami i tabulatorami w edytorze tekstu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
b) opracowuje dokumenty o różnorodnej tematyce, w tym informatycznej, i o rozbudowanej strukturze, posługując się przy tym konspektem dokumentu, dzieli tekst na sekcje i kolumny, tworzy spisy treści, rysunków i tabel, stosuje własne style i szablony, pracuje nad dokumentem w trybie recenzji, definiuje korespondencję seryjną,

Kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Zdefiniujesz i zastosujesz różne typy wcięć w akapicie.

  • Wykorzystasz tabulatory do sformatowania tekstu.

  • Przekonwertujesz tekst na tabelę i odwrotnie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa kierowana;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • prezentacja na tablicy.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie przypominają pojęcie akapitu oraz jego parametry.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną na temat dobrych praktyk formatowania tekstu.

  2. Uczniowie dyskutują na temat tego, jakie funkcje może w tekście pełnić tabela. Na przykładzie przygotowanych przez nauczyciela tabel (z prasy, podręczników, sieci) uczniowie omawiają jej elementy.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, by w parach zastanowili się, jakie są dobre i złe praktyki formatowania tabeli. Prosi o zaprezentowanie ew. przykładów.

  4. Uczniowie w grupach zapoznają się z multimedium bazowym. Na swoich komputerach indywidualnie wykonują dołączone do niego polecenia.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Zadanie domowe:

Wykonaj polecenia i ćwiczenia, których nie udało ci się rozwiązać w czasie zajęć.

Materiały pomocnicze:

Pomoc edytora tekstu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Prezentacja może być wykorzystana w nauczaniu wyprzedzającym.