Dla nauczyciela
Autor: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Praca z tabelami i tabulatorami w edytorze tekstu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zdefiniujesz i zastosujesz różne typy wcięć w akapicie.
Wykorzystasz tabulatory do sformatowania tekstu.
Przekonwertujesz tekst na tabelę i odwrotnie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
prezentacja na tablicy.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają pojęcie akapitu oraz jego parametry.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną na temat dobrych praktyk formatowania tekstu.
Uczniowie dyskutują na temat tego, jakie funkcje może w tekście pełnić tabela. Na przykładzie przygotowanych przez nauczyciela tabel (z prasy, podręczników, sieci) uczniowie omawiają jej elementy.
Nauczyciel prosi uczniów, by w parach zastanowili się, jakie są dobre i złe praktyki formatowania tabeli. Prosi o zaprezentowanie ew. przykładów.
Uczniowie w grupach zapoznają się z multimedium bazowym. Na swoich komputerach indywidualnie wykonują dołączone do niego polecenia.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Zadanie domowe:
Wykonaj polecenia i ćwiczenia, których nie udało ci się rozwiązać w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Pomoc edytora tekstu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja może być wykorzystana w nauczaniu wyprzedzającym.