Autor: Tomasz Madej

Przedmiot: Informatyka

Temat: Współpraca podczas edycji dokumentów w edytorze tekstu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) planuje kolejne kroki rozwiązywania problemu, z uwzględnieniem podstawowych etapów myślenia komputacyjnego (określenie problemu, definicja modeli i pojęć, znalezienie rozwiązania, zaprogramowanie i testowanie rozwiązania).
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
b) opracowuje dokumenty o różnorodnej tematyce, w tym informatycznej, i o rozbudowanej strukturze, posługując się przy tym konspektem dokumentu, dzieli tekst na sekcje i kolumny, tworzy spisy treści, rysunków i tabel, stosuje własne style i szablony, pracuje nad dokumentem w trybie recenzji, definiuje korespondencję seryjną,
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
b) uczestniczy w opracowaniu dokumentacji projektu zespołowego, pracując przy tym w odpowiednim środowisku,
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) aktywnie uczestniczy w realizacji projektów informatycznych rozwiązujących problemy z różnych dziedzin, przyjmuje przy tym różne role w zespole realizującym projekt i prezentuje efekty wspólnej pracy;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz czym jest adiustacja tekstu i jak ją przeprowadzić w edytorze.

  • Dodasz i usuniesz komentarze.

  • Wykorzystasz funkcję Śledź zmiany.

Strategie nauczania:

  • konektywizm,

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca,

  • ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Część organizacyjna.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel pyta: W jakich sytuacjach kilka osób może pracować nad jednym tekstem? Czy znacie narzędzia, które mogą ułatwić taką zespołową pracę? Uczniowie dzielą się swoimi opiniami.

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z informacjami zawartymi w sekcji „Przeczytaj”. Poznają zasady śledzenia zmian i wstawiania komentarzy w edytorach tekstu.

  2. Następnie, pracując w parach, wykonują polecenia 1 i 2 towarzyszące prezentacji multimedialnej. Po upływie ustalonego czasu nauczyciel prosi kilka osób o przedstawienie propozycji rozwiązań i weryfikuje je. Może ocenić pracę uczniów.

  3. Uczniowie przechodzą do rozwiązywania ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Wykonują indywidualnie ćwiczenia 1–5.

  4. Następnie uczestnicy zajęć dzielą się na 4 grupy i postępują zgodnie z poleceniami ćwiczeń 7–8.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonania zadań przez grupy. Ocenia aktywność uczniów.

  2. Następnie nauczyciel przypomina najważniejsze zagadnienia poznane przez uczniów podczas lekcji: recenzja, funkcja śledzenia zmian, komentarze.

  3. Kilka chętnych lub wybranych osób może dokończyć zdania: Za ważne na dzisiejszej lekcji uważam... Za zbędne na dzisiejszej lekcji uważam...

Praca domowa:

  • Wykonaj ćwiczenie 6 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Wanda Jochemczyk, Informatyka 1. Zakres podstawowy, Warszawa 2017.

  • Adam Wolański, Edycja tekstów, Warszawa 2008.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać prezentację multimedialną podczas powtórki przed maturą.