Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Madej
Przedmiot: Informatyka
Temat: Współpraca podczas edycji dokumentów w edytorze tekstu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz czym jest adiustacja tekstu i jak ją przeprowadzić w edytorze.
Dodasz i usuniesz komentarze.
Wykorzystasz funkcję
Śledź zmiany
.
Strategie nauczania:
konektywizm,
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja,
rozmowa nauczająca,
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Część organizacyjna.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel pyta: W jakich sytuacjach kilka osób może pracować nad jednym tekstem? Czy znacie narzędzia, które mogą ułatwić taką zespołową pracę? Uczniowie dzielą się swoimi opiniami.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z informacjami zawartymi w sekcji „Przeczytaj”. Poznają zasady śledzenia zmian i wstawiania komentarzy w edytorach tekstu.
Następnie, pracując w parach, wykonują polecenia 1 i 2 towarzyszące prezentacji multimedialnej. Po upływie ustalonego czasu nauczyciel prosi kilka osób o przedstawienie propozycji rozwiązań i weryfikuje je. Może ocenić pracę uczniów.
Uczniowie przechodzą do rozwiązywania ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Wykonują indywidualnie ćwiczenia 1–5.
Następnie uczestnicy zajęć dzielą się na 4 grupy i postępują zgodnie z poleceniami ćwiczeń 7–8.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonania zadań przez grupy. Ocenia aktywność uczniów.
Następnie nauczyciel przypomina najważniejsze zagadnienia poznane przez uczniów podczas lekcji: recenzja, funkcja śledzenia zmian, komentarze.
Kilka chętnych lub wybranych osób może dokończyć zdania: Za ważne na dzisiejszej lekcji uważam... Za zbędne na dzisiejszej lekcji uważam...
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wanda Jochemczyk, Informatyka 1. Zakres podstawowy, Warszawa 2017.
Adam Wolański, Edycja tekstów, Warszawa 2008.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać prezentację multimedialną podczas powtórki przed maturą.