Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Współczesny wymiar terroryzmu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
5) wyjaśnia źródła współczesnego terroryzmu oraz przedstawia różne organizacje terrorystyczne i sposoby oraz przykłady ich działania.
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
16) wyjaśnia przyczyny i sposoby działania terrorystów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje, czym jest terroryzm;
analizuje przyczyny terroryzmu na przykładzie wybranych grup terrorystycznych;
porównuje sposoby działania organizacji terrorystycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację, w której powinny być ujęte następujące zagadnienia:
czym jest współczesny terroryzm;
jakie sposoby działania mają terroryści;
jakie przyczyny leżą u podstaw terroryzmu;
wybranych przykładów organizacji terrorystycznych.
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Co rozumieją pod pojęciem współczesnego terroryzmu?
Jakie znają sposoby działania terrorystów?
Jakie przyczyny terroryzmu są w stanie wskazać?
Czy potrafią wskazać organizacje terrorystyczne?
Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie uczniowskiej prezentacji. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.
2. Dyskusja. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i w parach przygotowują argumenty do dyskusji na temat: „Wyznawcy których religii są najbardziej narażeni na ataki terrorystów i dlaczego?”. Na zakończenie chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Mali: Chrześcijanie spaleni żywcem przez islamskich radykałówW Mali doszło do serii ataków islamskich radykałów. W ich wyniku w ciągu ostatnich dni zamordowanych zostało co najmniej 27 osób. Niektóre z nich zostały spalone żywcem. Ofiarą agresorów padły trzy wioski w środkowej części kraju, które w przeważającej części zamieszkane były przez chrześcijan.
Napastnicy przyjechali na motocyklach i otworzyli ogień do bezbronnej ludności.
– Całkowicie nas zaskoczyli - powiedział w rozmowie z agencją Reutera przedstawiciel jednej z wiosek.
W ostatnich latach kraj ten cierpi z powodu eskalacji przemocy między grupami etnicznymi. Do największych napięć dochodzi w centralnym Mali, między pastersko‑koczowniczym ludem Fulani, wyznającym islam, oraz osiadłym, rolniczym ludem Dogonów, który wyznaje tradycyjne religie politeistyczne, a część chrześcijaństwo.
3. Praca z filmem. Po obejrzeniu materiału uczniowie dyskutują o tym, dlaczego rozbicie Al‑Ka'idy nie rozwiązało problemu terroryzmu islamskiego.
4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
pojęcia terroryzmu;
sposobów działania terrorystów;
przyczyn terroryzmu;
przykładów organizacji terrorystycznych.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń 1 i 2 dołączonych do filmu.
Materiały pomocnicze:
Atak terrorystyczny przed brytyjskim parlamentem. Są zabici i ranni, niedziela.pl. . Mali: Chrześcijanie spaleni żywcem przez islamskich radykałów, telewizjarepublika.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o współczesnym wymiarze terroryzmu.