Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Współczesny wymiar terroryzmu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

5) wyjaśnia źródła współczesnego terroryzmu oraz przedstawia różne organizacje terrorystyczne i sposoby oraz przykłady ich działania.

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

16) wyjaśnia przyczyny i sposoby działania terrorystów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje, czym jest terroryzm;

  • analizuje przyczyny terroryzmu na przykładzie wybranych grup terrorystycznych;

  • porównuje sposoby działania organizacji terrorystycznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację, w której powinny być ujęte następujące zagadnienia:

  • czym jest współczesny terroryzm;

  • jakie sposoby działania mają terroryści;

  • jakie przyczyny leżą u podstaw terroryzmu;

  • wybranych przykładów organizacji terrorystycznych.

Faza wstępna

1. Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • Co rozumieją pod pojęciem współczesnego terroryzmu?

  • Jakie znają sposoby działania terrorystów?

  • Jakie przyczyny terroryzmu są w stanie wskazać?

  • Czy potrafią wskazać organizacje terrorystyczne?

Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie uczniowskiej prezentacji. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.

2. Dyskusja. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i w parach przygotowują argumenty do dyskusji na temat: „Wyznawcy których religii są najbardziej narażeni na ataki terrorystów i dlaczego?”. Na zakończenie chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski.

1
Mali: Chrześcijanie spaleni żywcem przez islamskich radykałów

W Mali doszło do serii ataków islamskich radykałów. W ich wyniku w ciągu ostatnich dni zamordowanych zostało co najmniej 27 osób. Niektóre z nich zostały spalone żywcem. Ofiarą agresorów padły trzy wioski w środkowej części kraju, które w przeważającej części zamieszkane były przez chrześcijan.

Napastnicy przyjechali na motocyklach i otworzyli ogień do bezbronnej ludności.

– Całkowicie nas zaskoczyli - powiedział w rozmowie z agencją Reutera przedstawiciel jednej z wiosek.

W ostatnich latach kraj ten cierpi z powodu eskalacji przemocy między grupami etnicznymi. Do największych napięć dochodzi w centralnym Mali, między pastersko‑koczowniczym ludem Fulani, wyznającym islam, oraz osiadłym, rolniczym ludem Dogonów, który wyznaje tradycyjne religie politeistyczne, a część chrześcijaństwo.

3 Źródło: Mali: Chrześcijanie spaleni żywcem przez islamskich radykałów, 8.06.2020 r., dostępny w internecie: telewizjarepublika.pl [dostęp 10.06.2020 r.].

3. Praca z filmem. Po obejrzeniu materiału uczniowie dyskutują o tym, dlaczego rozbicie Al‑Ka'idy nie rozwiązało problemu terroryzmu islamskiego.

4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • pojęcia terroryzmu;

  • sposobów działania terrorystów;

  • przyczyn terroryzmu;

  • przykładów organizacji terrorystycznych.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń 1 i 2 dołączonych do filmu.

Materiały pomocnicze:

Atak terrorystyczny przed brytyjskim parlamentem. Są zabici i ranni, niedziela.pl. . Mali: Chrześcijanie spaleni żywcem przez islamskich radykałów, telewizjarepublika.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o współczesnym wymiarze terroryzmu.