Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.2.5
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ich mag mein Zuhause! / Lubię mój dom!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat domu, jego pomieszczeń i wyposażenia
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni wybrane meble;
opisze wybrane pomieszczenia w domu;
opowie, co można robić w poszczególnych pomieszczeniach w domu.
Cele motywacyjne:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z mapą interaktywną, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne, opisywanie zdjęcia;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw znanych im pomieszczeń w domu. Podane przez uczniów słowa zapisuje na tablicy w formie mapy pojęć. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji w części Wprowadzenie. Nawiązując do zawartej w tekście informacji, pyta: Welcher Raum ist bei euch zu Hause am wichtigsten?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wpis na blogu wraz z komentarzami, starając się zrozumieć ich treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Uczniowie pracują w parach i wykonują Übung 1–3 w części Przeczytaj, rozwijając w ten sposób sprawność czytania ze zrozumieniem. Swoje rozwiązania omawiają w parach. Niejasności omawiane są na forum.
Przed zapoznaniem się z mapą interaktywną, nauczyciel pyta uczniów, jakie pomieszczenia znajdują się w ich domach i jakie czynności mogą w nich wykonywać. Nauczyciel zwraca uczniom uwagę na konstrukcję „es gibt” oraz na czasownik modalny „können”. Zapisuje na tablicy kilka zdań z użyciem tych konstrukcji. Uczniowie przypominają głośno zasady ich użycia. Następnie zapoznają się z mapą interaktywną. Nauczyciel prosi chętne osoby o przeczytanie opisów. Na podstawie multimedium rozwiązują samodzielnie Übung 1–3.
Uczniowie wykonują zadania utrwalające z części Sprawdź się: Aufgabe 1–6. Pierwsze trzy zadania rozwiązują samodzielnie, natomiast następne trzy w parach. W Aufgabe 4 zadają sobie na przemian pytanie „Was ist das” i odpowiadają na nie, używając rodzajnika nieokreślonego „ein/eine”. W Aufgabe 5 uzupełniają opis łazienki odpowiednimi rzeczownikami. Następnie opisują sobie nawzajem własne łazienki. W Aufgabe 6 jedna osoba czyta niemieckie zdanie, a druga podaje jego polski odpowiednik. Następnie zamieniają się rolami.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach. Losują zdjęcie kuchni z Aufgabe 1 lub zdjęcie łazienki z Aufgabe 5 z części Sprawdź się. Opisują sobie wzajemnie wylosowane pomieszczenie.
Praca domowa
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 7 i 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa. Uczniowie przygotowują fiszki do tematu na podstawie słowniczka;
w trakcie lekcji: Nauczyciel pyta uczniów: „Was gibt es in diesem Raum?” Każdy uczeń wymienia jeden mebel lub jeden sprzęt znajdujący się w klasie, używając konstrukcji „es gibt”;
po lekcji: uczniowie tworzą plakat, na którym przedstawiają swój dom. Zamieszczają na nim podpisy pomieszczeń i mebli w języku niemieckim.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0