Numer e‑materiału: 2.4.2.5

Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Ich mag mein Zuhause! / Lubię mój dom!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat domu, jego pomieszczeń i wyposażenia

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni wybrane meble;

  • opisze wybrane pomieszczenia w domu;

  • opowie, co można robić w poszczególnych pomieszczeniach w domu.

Cele motywacyjne:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania.

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z mapą interaktywną, wyjaśnianie;

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne, opisywanie zdjęcia;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw znanych im pomieszczeń w domu. Podane przez uczniów słowa zapisuje na tablicy w formie mapy pojęć. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji w części Wprowadzenie. Nawiązując do zawartej w tekście informacji, pyta: Welcher Raum ist bei euch zu Hause am wichtigsten?

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają wpis na blogu wraz z komentarzami, starając się zrozumieć ich treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Uczniowie pracują w parach i wykonują Übung 1–3 w części Przeczytaj, rozwijając w ten sposób sprawność czytania ze zrozumieniem. Swoje rozwiązania omawiają w parach. Niejasności omawiane są na forum.

  • Przed zapoznaniem się z mapą interaktywną, nauczyciel pyta uczniów, jakie pomieszczenia znajdują się w ich domach i jakie czynności mogą w nich wykonywać. Nauczyciel zwraca uczniom uwagę na konstrukcję „es gibt” oraz na czasownik modalny „können”. Zapisuje na tablicy kilka zdań z użyciem tych konstrukcji. Uczniowie przypominają głośno zasady ich użycia. Następnie zapoznają się z mapą interaktywną. Nauczyciel prosi chętne osoby o przeczytanie opisów. Na podstawie multimedium rozwiązują samodzielnie Übung 1–3.

  • Uczniowie wykonują zadania utrwalające z części Sprawdź się: Aufgabe 1–6. Pierwsze trzy zadania rozwiązują samodzielnie, natomiast następne trzy w parach. W Aufgabe 4 zadają sobie na przemian pytanie „Was ist das” i odpowiadają na nie, używając rodzajnika nieokreślonego „ein/eine”. W Aufgabe 5 uzupełniają opis łazienki odpowiednimi rzeczownikami. Następnie opisują sobie nawzajem własne łazienki. W Aufgabe 6 jedna osoba czyta niemieckie zdanie, a druga podaje jego polski odpowiednik. Następnie zamieniają się rolami.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w parach. Losują zdjęcie kuchni z Aufgabe 1 lub zdjęcie łazienki z Aufgabe 5 z części Sprawdź się. Opisują sobie wzajemnie wylosowane pomieszczenie.

Praca domowa

Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 7 i 8 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:

  • przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa. Uczniowie przygotowują fiszki do tematu na podstawie słowniczka;

  • w trakcie lekcji: Nauczyciel pyta uczniów: „Was gibt es in diesem Raum?” Każdy uczeń wymienia jeden mebel lub jeden sprzęt znajdujący się w klasie, używając konstrukcji „es gibt”;

  • po lekcji: uczniowie tworzą plakat, na którym przedstawiają swój dom. Zamieszczają na nim podpisy pomieszczeń i mebli w języku niemieckim.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec