Autorki e‑materiału: Sława Rewerska, Magdalena Junkieles

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Travelling by Train / Podróż koleją

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, II.1, II.3, II.5, III.3, III.4, IV.5, IV.6, V.5, V.6, VI.3, VII.3, X, XII, XIII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń potrafi rozmawiać o podróżach.

  2. Uczeń utrwala struktury językowe pomagające w nabyciu biletu.

  3. Uczeń tworzy wiadomość e‑mail, w której opowiada o swojej podróży pociągiem.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń zna słownictwo pozwalające na rozmowę o podróżach.

  2. Uczeń rozwija postawę otwartości na świat i zainteresowanie różnymi formami podróżowania.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pokazuje uczniom na tablicy interaktywnej mapę Europy i mówi: Imagine our group got a free ticket to travel around Europe, let’s plan where we would go first, where next. The ticket will be free for 2 weeks. Uczniowie sugerują trasę, a nauczyciel zaznacza ją na tablicy. Alternatywnie: Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej slajd z trzema nazwami: Fairy Queen, Orient Express, Alstom Coradia iLint i pyta, czy z czymś im się kojarzą, po czym pokazuje slajd z tymi samymi nazwami i obrazkami tych trzech pojazdów kolejowych i wyjaśnia: Fairy Queen is the oldest locomotive, India (1855)
    Orient Express is the most luxurious train (1833)
    Alstom Coradia iLint – the first hybrid train running on hydrogen introduced in Germany (2018).

  2. Nauczyciel wyświetla grafikę z e‑materiału przedstawiającą ludzi na peronie kolejowym i pyta uczniów:

  • When was the last time you travelled by train??

  • What is your favourite mode of transport?

  1. Uczniowie grupują środki transportu w Exercise 1 (Przeczytaj): These are words connected with different ways of travel. Drag and drop the words into the correct set – use the dictionary below if necessary. The number of words in each set is not equal.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Pros and Cons of Train Travel i indywidualnie uzupełniają Exercise 23 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę interaktywną.

  2. Uczniowie metodą burzy mózgów zastanawiają się, czy znajdują jeszcze jakieś pros and cons of train travel poza tymi wymienionymi w tekście. Grupy prezentują pomysły na forum zespołu klasowego.

  3. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4–7 (Przeczytaj). Wskazane osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna).

  5. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z ilustracją interaktywną i wykonanie Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Wskazane osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  6. Uczniowie przyporządkowują ilustracje związane z koleją do wyrazów w Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Nanoszą je na tablicę interaktywną.

  7. Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Ilustracja interaktywna), wykorzystując słownictwo z Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Odczytują zdania na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach wykonują Exercise 5 (Sprawdź się) i odczytują zdania na forum klasy.

  2. Uczniowie w grupach odpowiadają na pytania, wykorzystując podpowiedzi z Exercise 8 (Sprawdź się):

  • What do you usually do on the train?

  • What do you think about the railway system in our country? Is it good or bad in your opinion?

  • Do you like long distance train journeys? Why? Why not?

  • What is your dream holiday destination? Can you get there by train?

Chętni dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–46–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pisemnie Exercise 9: You have arrived by train at your holiday destination. Write an email to your friends about the journey. Write 100–150 words. Include the following points:

  • how you bought the tickets;

  • how you got to the station and whether you were on time;

  • how you spent your journey;

  • something unusual that happened during the journey.

  1. Uczniowie szukają w internecie odpowiedzi na pytanie: When and why was the Time Zone System invented?

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna do e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Zapoznawszy się z ilustracją interaktywną, uczniowie pracując w parach zapisują trzy pytania na podstawie treści zawartych w ilustracji. Następnie zadają pytania na forum klasy, oceniając i komentując merytoryczną zawartość odpowiedzi.