Dla nauczyciela
Autor: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Północnoamerykańska Strefa Wolnego Handlu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy. Uczeń:
22) przedstawia cele międzynarodowych organizacji gospodarczych: Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku, Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu i Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia genezę Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu.
charakteryzuje cele NAFTA.
rozważa znaczenie NAFTA dla państw członkowskich i na rynku światowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli;
odwrócona klasa;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z grup ma przygotować prezentację na jeden z tematów:
geneza NAFTA;
założenia współpracy;
sukcesy NAFTA;
porażki NAFTA;
różnice między NAFTA a USMCA.
Faza wstępna:
Wybrana osoba odczytuje temat lekcji: „Północnoamerykańska Strefa Wolnego Handlu”, na forum klasy formułowane są cele zajęć.
Uczniowie zgłaszają swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Wybrana lub chętna osoba zapisuje je na tablicy.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Po każdej prezentacji wybrana osoba uzupełnia klasową mapę myśli, która ma zebrać wszystkie informacje nt. działania NAFTA.
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i rozwiązują na czas zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca:
Dyskusja na temat: „Kto skorzystał, a kto stracił na działalności NAFTA?”. Wybrane osoby formułują wnioski.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Kublik, Trump przemeblował handel w Ameryce Północnej. Umowę USMCA odczuje światowa motoryzacja, wyborcza.pl.
Jeffrey Frankel, Nowa i nieulepszona NAFTA, obserwatorfinansowy.pl.
Andrzej Dąbkowski, Międzynarodowe traktaty wolnego handlu – NAFTA, TTIP, ASEAN, „Zeszyty Naukowe” 48/2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja może zostać wykorzystana jako inspiracja do stworzenia przez uczniów własnych prezentacji dotyczących innych stref wolnego handlu na świecie.