Autor: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Północnoamerykańska Strefa Wolnego Handlu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy. Uczeń:

22) przedstawia cele międzynarodowych organizacji gospodarczych: Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku, Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu i Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia genezę Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu.

  • charakteryzuje cele NAFTA.

  • rozważa znaczenie NAFTA dla państw członkowskich i na rynku światowym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • mapa myśli;

  • odwrócona klasa;

  • analiza materiału źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z grup ma przygotować prezentację na jeden z tematów:

    1. geneza NAFTA;

    2. założenia współpracy;

    3. sukcesy NAFTA;

    4. porażki NAFTA;

    5. różnice między NAFTA a USMCA.

Faza wstępna:

  1. Wybrana osoba odczytuje temat lekcji: „Północnoamerykańska Strefa Wolnego Handlu”, na forum klasy formułowane są cele zajęć.

  2. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Wybrana lub chętna osoba zapisuje je na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.

  2. Po każdej prezentacji wybrana osoba uzupełnia klasową mapę myśli, która ma zebrać wszystkie informacje nt. działania NAFTA.

  3. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i rozwiązują na czas zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.

Faza podsumowująca:

  1. Dyskusja na temat: „Kto skorzystał, a kto stracił na działalności NAFTA?”. Wybrane osoby formułują wnioski.

  2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.

Praca domowa:

  1. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

Materiały pomocnicze:

  • Andrzej Kublik, Trump przemeblował handel w Ameryce Północnej. Umowę USMCA odczuje światowa motoryzacja, wyborcza.pl.

  • Jeffrey Frankel, Nowa i nieulepszona NAFTA, obserwatorfinansowy.pl.

  • Andrzej Dąbkowski, Międzynarodowe traktaty wolnego handlu – NAFTA, TTIP, ASEAN, „Zeszyty Naukowe” 48/2016.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Prezentacja może zostać wykorzystana jako inspiracja do stworzenia przez uczniów własnych prezentacji dotyczących innych stref wolnego handlu na świecie.