Autorka e‑materiału: Marta Mrozik

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: He Likes Baking Cakes / On lubi piec ciasta

Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.1, 1.5, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.2, 7, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń używa słownictwa związanego z ulubionymi czynnościami.

  2. Uczeń opisuje, co lubi robić i co lubią robić jego koledzy/koleżanki.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija świadomość własnych upodobań.

  2. Uczeń kształtuje postawę zainteresowania upodobaniami innych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (zabawyruchowe/polisensoryczne, grywalizacja)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach rozgrzewki językowej nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje z Exercise 1 (Przeczytaj). Odtwarza nagrania, a uczniowie powtarzają. Następnie nauczyciel odczytuje zdania w dowolnej kolejności i prosi uczniów o zademonstrowanie czynności: Show me how you play football/ride a bike etc? Uczniowie naśladują daną czynność gestami.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel udostępnia nagranie do każdej ilustracji z historyjki (Przeczytaj), a uczniowie je wysłuchują. Następnie nauczyciel odtwarza nagrania ponownie i tym razem uczniowie śledzą tekst wzrokiem na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję „Zwróć uwagę!” (Przeczytaj) i wyjaśnia zasady konstrukcji like+verb‑ing.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie pracują w parach i zaznaczają wybrane wyrazy w zdaniach na urządzeniach mobilnych. Nauczyciel zamazuje na tablicy wyrazy lub ich fragmenty, głównie like/likes lub -s oraz riding i -ing, aby utrwalić konstrukcję like + verb‑ing, a uczniowie podchodzą do tablicy, wybierają prawidłowy wyraz w poszczególnym zdaniu i odczytują je.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Przeczytaj). Uczniowie stają obok ławek i demonstrują czynność, której nazwa powinna zostać wstawiona do danego zdania z ćwiczenia. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę, odczytuje zdania, uczniowie je powtarzają.

  5. Nauczyciel prosi uczniów, żeby każdy zastanowił się, którą z czynności wymienionych w lekcji lubi robić najbardziej: What do you like doing? i zapisał zdanie w zeszycie. Następnie dzieli uczniów na dwie drużyny, które będą pojedynkować się na kalambury. Przedstawiciel drużyny A prezentuje czynność, a zadaniem grupy B jest odgadnąć i, co ważne, poprawnie nazwać czynność, np. He likes riding a bike. Za każdą poprawną gramatycznie odpowiedź, drużyna zgadujących otrzymuje punkt.

  6. Uczniowie w parach grają na urządzeniach mobilnych w memo w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę.

  7. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację interaktywną. Uczniowie podchodzą do tablicy i odtwarzają nagrania do poszczególnych elementów ilustracji. Po czym, wcielając się w rolę nauczyciela, powtarzają zdanie w dowolny sposób (wolno, szeptem, jak robot itp.), a reszta klasy powtarza.

  8. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Odczytuje nazwy czynności i dopytuje uczniów: Is it Haruto? Does he like riding a bike? Uczniowie wskazują gestem kciuka w górę lub w dół. Gdy wybiorą właściwą odpowiedź, nauczyciel nanosi ją na tablicę i wszyscy powtarzają zdanie.

  9. Nauczyciel odtwarza nagrania z Exercise 3 (Ilustracja interaktywna), a uczniowie wybierają odpowiednie ilustracje do nagrań na urządzeniach mobilnych. Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą na tablicę.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie powtarzają zabawę z punktu 4 fazy realizacyjnej i rozgrywają drużynowy pojedynek rewanżowy na kalambury. Włączają czynności, które pojawiły się w ilustracji interaktywnej i tak jak poprzednio pilnują poprawności gramatycznej, ponieważ błąd może kosztować drużynę punkt.

2. Nauczyciel dzieli uczniów na niewielkie grupy, którym rozdaje  wydrukowane uprzednio plansze do gry „Roll and Tell' z kart pracy (Sprawdź się) oraz kostki do gry. Wyjaśnia zasady rozgrywki i podczas gdy uczniowie grają monitoruje ich wypowiedzi.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze: kostki do gry, karty pracy z e‑materiału

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mają za zadanie zapytać cztery osoby z klasy: What do you like doing? Zanotować nazwę czynności, a następnie napisać, na wzór zdań z ilustracji, zdania na temat kolegów/koleżanek w 3 os. liczby pojedynczej i zaprezentować je grupie.