Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Faszcza
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Modern Nomadic Lifestyle / Współczesny koczowniczy styl życia
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.5, III.4, V.6, V.13, VII.5, VIII.2, VIII.3, VIII.6, IX.1, IX.2, X, XIII, XIV
Poziom nauczania: rozszerzony
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące wędrownego stylu życia.
Uczeń potrafi wskazać wady i zalety wędrownego stylu życia oraz wyjaśnić, czy i dlaczego chciałby żyć w taki sposób.
Uczeń potrafi zredagować rozprawkę, w której przedstawia argumenty za i przeciw odnośnie do koczowniczego trybu życia.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat wędrownego stylu życia.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat wędrownego stylu życia, jego blasków i cieni.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o podanie jak największej liczby skojarzeń ze słowem nomad. Uczniowie pracują samodzielnie lub w parach i w trakcie wyznaczonego czasu sporządzają listę. Dzielą się odpowiedziami na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Porównują wyniki w parach. Dodatkowo nauczyciel może zapytać, czy któraś z informacji była dla uczniów zaskakująca.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst A Modern Nomadic Way of Life – a Blessing or a Curse? i odpowiadają na pytanie nauczyciela: Why did Amanda decide to change her and her family lifestyle? Does she regret her decision?
Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do treści.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Uzasadniają (ewentualnie rozwijają) odpowiedzi, odwołując się do treści.
Uczniowie realizują w parach Exercise 4 (Przeczytaj). W tym celu najpierw wybierają z tekstu wyrażenia, które mogą być pomocne, a następnie przystępują do wykonania zadania. Na forum klasy chętne osoby odczytują teksty.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Ochotnik wykonuje zadanie na tablicy. Uczniowie interpretują zdania w parach lub na forum klasy.
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę, a następnie wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Porównują odpowiedzi w parach. Wyznaczona osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Krzyżówka). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie mogą przetłumaczyć wszystkie lub wybrane zdania na język polski, zwracając uwagę na poprawność i naturalność polskich zdań. Następnie, nie patrząc na oryginalne, angielskie zdania, uczniowie tłumaczą polskie zdania z powrotem na język angielski. Tłumaczenia porównują z oryginalnym zdaniami z zadania.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Krzyżówka). Porównują odpowiedzi w parach. Ochotnik nanosi je na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie mogą ułożyć własne zdania (ewentualnie dialog, historyjkę) z wyrażeniami z zadania.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Porównują odpowiedzi w parach. Chętne osoby dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują Exercise 8 (Sprawdź się): Nomadic way of life is gaining popularity among people across the whole world. Write an essay where you will present arguments for and against such a decision.
Remember about a formal style. Use 200–250 words.
Materiały pomocnicze: Krzyżówka z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują się do rozmowy na temat powodów, dla których ludzie wybierają koczowniczy styl życia, oraz jego blasków i cieni. Mogą przygotować listę wyrażeń potrzebnych do omówienia każdego z tych zagadnień. Na kolejnej lekcji uczniowie pracują w grupach trzyosobowych. Uczniowie A i B prowadzą dyskusję, starając się użyć jak najwięcej wyrażeń ze swoich list. Uczeń C sprawdza, czy poprawnie stosują wyrażenia z lekcji. Po wykonaniu zadania nauczyciel pyta na forum klasy, których słów uczniowie nie użyli, które sprawiły im trudność itd.