Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Gęstość zaludnienia na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
8) charakteryzuje współczesne społeczeństwo i analizuje jego cechy (otwarte, postindustrialne, konsumpcyjne, masowe i informacyjne).
Zakres rozszerzony
III. Struktura społeczna i problemy społeczne.
Uczeń:
8) przedstawia przyczyny i skutki konfliktu społeczno‑ekonomicznego w wybranym państwie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje gęstość zaludnienia w poszczególnych krajach;
omawia przyczyny i skutki nierównomiernego zaludnienia na przykładzie wybranych państw;
ocenia skutki nierównomiernego zaludnienia ziemi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
quiz;
rozmowa nauczająca;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Weryfikacja wiedzy ogólnej. Uczniowie tworzą na tablicy mapę skojarzeń wokół pojęcia „zaludnienie Ziemi”. Następnie krótko rozmawiają na ten temat.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z multimedium nr 2 – mapa interaktywna. Następnie w parach wykonują ćwiczenie 1 do multimedium. Swoje odpowiedzi porównują z innymi parami.
2. Klasa dzieli się na grupy, które zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Następnie układają po 3 pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
3. Uczniowie zapoznają się z multimedium nr 1 – mapa myśli. Uzupełniają ją indywidualnie na podstawie informacji zawartych w „Przeczytaj” i swojej wiedzy. Swoje odpowiedzi porównują z odpowiedziami innych osób.
4. Nauczyciel inicjuje dyskusję: czy starzenie się społeczeństw Europy wpłynie na zmniejszenie się gęstości zaludnienia na tym kontynencie? Zwraca przy tym uwagę także na zjawisko migracji do Europy. Na koniec wnioski są zapisywane w ćwiczeniu nr 2 do multimedium.
5. Uczniowie wybierają jedno państwo/kontynent i omawiają na tym przykładzie rozmieszczenie ludności oraz analizują jego skutki. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w parach rozmawiają na temat tego, czego dowiedzieli się w trakcie zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Marek Okólski, Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Warszawa 2012.
Our World in Data, ourworldindata.org.
List of countries and dependencies by population density, en.wikipedia.org.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium można wykorzystać do przygotowania się uczniów do lekcji powtórkowej.