Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: We władzy formy. Ferdydurke Witolda Gombrowicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje sposoby rozumienia pojęcia formy w twórczości Witolda Gombrowicza,
definiuje pojęcie formy na podstawie fragmentów Ferdydurke,
rozpoznaje zabiegi artystyczne służące dekonstrukcji formy gatunkowej powieści w Ferdydurke,
analizuje współczesne konwencje społeczne przy użyciu pojęć opracowanych przez Witolda Gombrowicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „We władzy formy. Ferdydurke Witolda Gombrowicza”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem prozy w e‑materiale: Ferdydurke. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 1 w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel prosi, by uczniowie przedstawili wnioski z pracy nad poleceniem 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”: omawiają sposoby funkcjonowania człowieka pośród innych ludzi, przedstawione przez W. Gombrowicza w Ferdydurke.
Prowadzący informuje uczniów, że celem ich pracy na lekcji będzie analiza pojęcia formy, ważnego zarówno w kontekście treści, jak i konstrukcji powieści Gombrowicza.Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, w parach, przystępują do pracy z mapą myśli. Wykonują polecenia 1 i 2, następnie wskazane osoby prezentują propozycje odpowiedzi. Nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Później uczniowie wspólnie dyskutują na temat: w jaki sposób narzucona forma może prowadzić do zniewolenia człowieka. odnoszą się zarówno do Ferdydurke, jak i własnych doświadczeń życiowych związanych z narzucaniem konwencji, form oraz wolności i zniewolenia w różnych dziedzinach życia społecznego. Notują wnioski z dyskusji w zeszytach.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Wykonaj polecenie: Na czym, według ciebie, mogłoby polegać wyzwolenie od formy? Napisz krótki tekst o charakterze argumentacyjnym.
Materiały pomocnicze:
Jan Błoński, Między buntem a ucieczką. „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza, „Teksty Drugie” 2009, nr 3.
Jan Błoński, Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu, Kraków 1994.
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.