Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Początki integracji europejskiej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LII. Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty. Uczeń:
4) charakteryzuje genezę i etapy integracji europejskiej.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LII. Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty. Uczeń:
4) charakteryzuje genezę i etapy integracji europejskiej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje motywy, które stały za pomysłem bliższego zintegrowania państw europejskich;

  • omawia etapy integracji europejskiej i najważniejsze organizacje;

  • charakteryzuje formy organizacyjne i dziedziny integracji europejskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Początki integracji europejskiej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i pierwszym z filmów w sekcji „Film + Sprawdź się” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz w filmie.

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Będą to również obowiązujące ich kryteria sukcesu. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium zawarte w sekcji „Mapa interaktywna”. Uczniowie zapoznają się z mapą, a następnie w parach wykonują polecenie nr 2, wskazując właściwą kolejność powiększania się Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi ucnziów.

  3. Następnie uczniowie, nadal pracując w parach, wykonują polecenie nr 3: „Rozstrzygnij, czy Europejska Wspólnota Gospodarcza zastąpiła Europejską Wspólnotę Węgla i Stali. Swoją odpowiedź uzasadnij”. Przygotowują odpowiedzi wraz z argumentacją, dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy. Prowadzący czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

  4. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Czy założenia, jakie legły u podstaw pierwszych organizacji integrujących państwa europejskie, udało się zrealizować? Jakie czynniki sprzyjały zacieśnianiu współpracy i integracji, a jakie ją utrudniały? Czy rzeczywiście współpraca gospodarcza, która dała impuls do dalszych procesów integracyjnych, pozwala utrzymywać jedność wspólnoty? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje, mogą krótko dyskutować między sobą.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Początki integracji europejskiej” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia także pracę uczniów podczas lekcji oraz przedstawione prezentacje.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

  2. Zapoznaj się z drugim z filmów z sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do niego polecenia.

Materiały pomocznicze:

E. Dynia, Integracja europejska, Wydawnictwo: LexisNexis Polska, Warszawa 2004.

K. A. Wojtaszczyk, Integracja europejska. Wstęp, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.

E. Latoszek, Integracja europejska. Mechanizmy i wyzwania, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 2007.

Wybór tekstów źródłowych do historii powszechnej po II wojnie światowej. 1945‑1955, część 1, t. 1, oprac. A. Basak, T. Marczak, Wrócław 1989.

Wskazówki metodyczne:

  • Cały e‑materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. Wtedy uczniowie zapoznają się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna” i przygotowują swoje propozycje odpowiedzi. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.