Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Rodzina – zagrożenia i problemy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo. Uczeń:
2) charakteryzuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – współczesne typy rodziny; wyjaśnia problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej.
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
17) wyjaśnia instytucje prawne prawa rodzinnego w Rzeczypospolitej Polskiej (intercyza; rozwód, separacja; pokrewieństwo i powinowactwo; przysposobienie).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje współczesne typy rodziny, odwołując się do badań opinii publicznej;
wyjaśnia problemy, jakie rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej mają z realizacją różnych funkcji;
łączy poszczególne problemy, jakie z realizacją wybranych funkcji mają rodziny w Polsce, z przyczynami tych problemów i ich konsekwencjami.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Faza wstępna:
Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Rodzina – zagrożenia i problemy” i omówienie celów zajęć.
Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują odpowiedź na pytanie: Z jakimi problemami i zagrożeniami mierzy się współczesna rodzina? Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź.
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Audiobook”. Tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1–4. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie uzupełniają mapę pojęć o refleksje z początku zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny, prawo.sejm.gov.pl, [dostęp 5.03.2020 r.].
M. Biejat, R. Rudnicki, Niebieskie karty. Badanie, 2016.
A. Jarmuż, Przemoc ma płeć. Doświadczają jej głównie kobiety i dzieci, gloswielkopolski.pl [dostęp 30.12.2019 r.].
GUS Warszawa, Ubóstwo w Polsce w latach 2015 i 2016, 2017.
P. Szukalski, Solidarność pokoleń. Dylematy relacji międzypokoleniowych, Łódź 2012.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.