Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Rodzina – zagrożenia i problemy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Człowiek i społeczeństwo. Uczeń:

2) charakteryzuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – współczesne typy rodziny; wyjaśnia problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej.

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:

17) wyjaśnia instytucje prawne prawa rodzinnego w Rzeczypospolitej Polskiej (intercyza; rozwód, separacja; pokrewieństwo i powinowactwo; przysposobienie).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje współczesne typy rodziny, odwołując się do badań opinii publicznej;

  • wyjaśnia problemy, jakie rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej mają z realizacją różnych funkcji;

  • łączy poszczególne problemy, jakie z realizacją wybranych funkcji mają rodziny w Polsce, z przyczynami tych problemów i ich konsekwencjami.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • mapa myśli;

  • śniegowa kula.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.

Faza wstępna:

  1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Rodzina – zagrożenia i problemy” i omówienie celów zajęć.

  2. Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują odpowiedź na pytanie: Z jakimi problemami i zagrożeniami mierzy się współczesna rodzina? Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź.

  2. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Audiobook”. Tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1–4. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie uzupełniają mapę pojęć o refleksje z początku zajęć.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny, prawo.sejm.gov.pl, [dostęp 5.03.2020 r.].

  • M. Biejat, R. Rudnicki, Niebieskie karty. Badanie, 2016.

  • A. Jarmuż, Przemoc ma płeć. Doświadczają jej głównie kobiety i dzieci, gloswielkopolski.pl [dostęp 30.12.2019 r.].

  • GUS Warszawa, Ubóstwo w Polsce w latach 2015 i 2016, 2017.

  • P. Szukalski, Solidarność pokoleń. Dylematy relacji międzypokoleniowych, Łódź 2012.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.