Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przedziały liczbowe
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
posługuje się pojęciem przedziału liczbowego,
określa różne przedziały: przedział otwarty, domknięty, ograniczony i nieograniczony,
zaznacza przedziały na osi liczbowej,
odczytuje i zapisuje symbolicznie przedział zaznaczony na osi liczbowej,
określa za pomocą przedziałów zbiory opisane nierównościami,
weryfikuje, czy dana liczba należy do określonego przedziału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji Przeczytaj i z prezentacją multimedialną.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji tj. „Przedziały liczbowe”, a następnie określa cele i kryteria sukcesu. Przypomina podstawowe pojęcia związane z tematem lekcji i następnie przechodzi do weryfikacji wiedzy uczniów.
Nauczyciel prosi o przygotowanie w parach pytań związanych z tematem. Czego się uczniowie chcą dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Uczniowie wykonują wspólnie na forum klasy ćwiczenia nr 1‑2.
W dalszej części uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia 3‑5. Po zakończeniu każdego ćwiczenia wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie na forum klasy.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia numer 6, 7 i 8 po wykonaniu każdego z nich następuje omówienie rozwiązania przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi prezentujące przykład i rozwiązanie) do tematu lekcji („Przedziały liczbowe”).
Materiały pomocnicze:
Przedziały liczbowe. Przedziały jako zbioryPrzedziały liczbowe. Przedziały jako zbiory
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna może być wykorzystana w tematach związanych z rozwiązywaniem nierówności.