Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: biologia

Temat: Różnorodność budowy protistów.

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Protisty. Uczeń:
1) przedstawia formy morfologiczne protistów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

  • Omówisz zróżnicowanie morfologiczne jedno- i wielokomórkowych protistów.

  • Wykażesz różnice w budowie poszczególnych przedstawicieli protistów.

Uczeń:

  • Charakteryzuje formy morfologiczne protistów.

  • Wskazuje najprymitywniejsze formy jednokomórkowe wśród protistów.

  • Omawia zróżnicowanie morfologiczne form wielokomórkowych.

  • Wymienia typy plech i podaje przykładowe gatunki.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • praca z materiałem źródłowym z e‑podręcznika;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • komputery;

  • szary papier;

  • magnesy.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów, mówiąc „Otaczający nas świat jest pełen różnorodności. Protisty są grupą parafiletyczną, wywodzącą się od wspólnego przodka. Różnorodność form, jakie występują u gatunków protistów, jest ogromna. Jak myślicie, jak różnice w budowie mogą wpływać na tryb życia poszczególnych gatunków?”. Uczniowie zapisują swoje propozycje na tablicy. Nauczyciel informuje, że pod koniec lekcji sprawdzą ich poprawność.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czego chcieliby się nauczyć na dzisiejszej lekcji, a następnie przedstawia im temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel czyta polecenie z sekcji „Grafika interaktywna”: „Obejrzyj galerię grafik interaktywnych przedstawiającą wybrane formy protistów jednokomórkowych, a następnie wskaż cechę, w oparciu o którą wyróżnia się wśród nich cztery podstawowe typy budowy ciała. Omów te cechy u każdej z grup”. Prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana para prezentuje swoją odpowiedź, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości uczniów.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z nich dostaje szary papier i flamastry. Uczniowie na podstawie galerii zdjęć oraz tekstu umieszczonego w sekcji „Przeczytaj” tworzą mapy myśli na temat „Różnorodność form, to różnorodność trybu życia”.

  3. Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada potrzebne informacje lub koryguje błędy.

  4. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.

  5. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, w razie problemów dopowiada informacje lub udziela wskazówek.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

    • Jakie formy jednokomórkowych protistów poznaliście na dzisiejszej lekcji?

    • Jaka jest różnica pomiędzy komórczakiem a organizmem wielokomórkowym?

    • Jakie poznałeś/-aś gatunki mikro-, a jakie makroskopowe protistów?

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji.

  3. Nauczyciel odczytuje odpowiedzi zaproponowane przez uczniów w fazie wstępnej. Potwierdza ich poprawność lub prosi uczniów o dokonanie korekty w przypadku błędów.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują prezentację multimedialną/referat nt.: „Co to są algi?”. W prezentacji należy uwzględnić: przykładowe gatunki, miejsce występowania, krótką charakterystykę, wykorzystanie przez człowieka, ciekawostki.

Materiały pomocnicze:

Anna Pielsz, Algi i alginiany, leczenie, zdrowie, uroda, Wydawnictwo internetowe e‑bookowo, 2010.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w fazie przygotowującej do lekcji.