Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Holografia

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie zapisu podstawy programowej dla zakresu rozszerzonego.

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki;
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. określi, kto jest prekursorem idei holografii;

  2. opisze, czym są hologramy;

  3. wyjaśni, jak wytwarza się hologramy;

  4. przedstawi współczesne zastosowania hologramów.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, dyskusja grupowa

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna / rzutnik

Materiały pomocnicze:

hologramy (jeśli są dostępne); bilety, płyty książki lub inne przedmioty, na których znajdują się hologramy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Ukazuje im hologramy spotykane na co dzień, a także – jeśli ma taką możliwość – odtwarza hologramy naświetlone wcześniej samodzielnie.
Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu. Należy tutaj poprosić uczniów o przypomnienie podstawowych informacji na temat dyfrakcji i interferencji.

Faza realizacyjna:

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:

– nauczyciel pyta uczniów, czy kojarzą nazwiska osób, które dały początek holografii,
– uczniowie (jeśli potrafią) odpowiadają na pytanie nauczyciela,
– nauczyciel opowiada uczniom o historii holografii (może posłużyć się tutaj dostępnym materiałem ikonograficznym), w szczególności omawia pokrótce koncepcję Abbego oraz idee Wolfkego i Gabora,
– uczniowie analizują w parach Rys. 6. Rejestracja hologramu za pomocą wiązki rozdzielonej na soczewce (z części „Przeczytaj”) i wykonują Ćwiczenie 5. z części „Sprawdź się”,
– uczniowie w parach analizują Tabelę 1. Porównanie fotografii i holografii.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:

– uczniowie wykonują zadania 6, 7 i 8 z części „Sprawdź się”,
– nauczyciel pełni rolę doradcy, odpowiada na pytania uczniów.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiane są rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

W ramach poszerzenia i utrwalenia wiadomości o holografii, zadaniem uczniów jest zapoznanie się z treścią „Warto przeczytać” oraz grafiką dołączoną do niniejszego materiału oraz wyselekcjonowanie kluczowych informacji i sporządzenie notatki z zajęć.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lub na lekcji.