Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Court and Legal Proceedings – UK/US / Systemy prawne i sądowe w Wielkiej Brytanii oraz w Stanach Zjednoczonych
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, I.14, II.2, II.3, II.4, II.5, III.1, III.4, III.5, III.6, III.7, V.2, V.3, V.4, V.6, V.8, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K6] kompetencje obywatelskie
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z wymiarem sprawiedliwości oraz systemami sądowymi i prawnymi.
Uczeń potrafi opisać zasady postępowania w trakcie zeznawania w sądzie w charakterze świadka.
Uczeń potrafi wskazać podobieństwa i różnice między systemami sądowymi w Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z wymiarem sprawiedliwości, systemami sądowymi i prawnymi.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat systemów prawnych i sądowych w Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii.
Uczeń kształtuje postawę odpowiedzialności prawnej i szacunku do prawa.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
konstruktywizm
kognitywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda projektu
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: Have you ever attended a court trial? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Nauczyciel wykonuje zadanie na tablicy, a uczniowie podają kilka innych wyrazów związanych z sądem.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu British and American Judicial Systems (Przeczytaj) i wykonanie Exercise 2 i 3 (Przeczytaj). Uczniowie uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst British and American Judicial Systems. Następnie pracują w parach: uczeń A jest Brytyjczykiem, a uczeń B – Amerykaninem. Uczniowie prowadzą rozmowę na temat podobieństw i różnic między systemami prawnymi w tych krajach.
Uczniowie wykonują Exercise 4–6 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną, a następnie wykonują Exercise 2 i 3 (Ilustracja interaktywna). Udzielają odpowiedzi na forum klasy i je uzasadniają.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Następnie w parach omawiają zasady zachowania się w sądzie, rozwijając każdy z podanych podpunktów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają ustnie na pytania w Exercise 8 (Sprawdź się). Chętne osoby relacjonują na forum klasy informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się).
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie układają dziesięciowyrazową krzyżówkę, wykorzystując słownictwo z ilustracji interaktywnej. Na kolejnej lekcji wymieniają się krzyżówkami w parach i je rozwiązują.