Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Wojna w prawie międzynarodowym
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
14) charakteryzuje na przykładach najczęściej stosowane sposoby rozwiązywania długotrwałych konfliktów między narodami i państwami;
15) wyjaśnia pojęcia pomocy humanitarnej, współpracy rozwojowej, interwencji humanitarnej oraz misji pokojowej; podaje ich przykłady z różnych części świata, oceniając ich skuteczność i aspekty moralne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia akty prawa międzynarodowego dotyczące konfliktów zbrojnych;
analizuje wybrany konflikt zbrojny pod kątem przestrzegania prawa;
ocenia stan przestrzegania prawa dotyczącego konfliktów zbrojnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
gra dydaktyczna;
mapa myśli;
debata „za i przeciw”.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania dotyczące przedstawionego tematu lekcji:
Czego chcą się dowiedzieć?
Co ich interesuje?
Zapisują odpowiedzi na kartce.
2. Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą szczegołowo w temat lekcji.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się w grupach w treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie na podstawie własnej wiedzy i przeczytanych treści przygotowują mapę pojęć do hasła „prawo konfiktów zbrojnych”. Poszczególne grupy przedstawiają swoje myśli, a wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.
2. Uczniowie zapoznają się z filmem. Następnie wykonują w parach ćwiczenie 1 do filmu. Swoje odpowiedzi porównują z odpowiedziami innych par uczniów.
3. Uczniowie przygotowują się do debaty: I grupa przygotowuje argumenty w obronie interwencji w Iraku, a II grupa przeciw.
4. Następuje debata „za i przeciw”. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas.
5. Praca z audiobookiem. Po wysłuchaniu materiału uczniowie dyskutują nad dylematami snajpera związanymi z wykonaniem rozkazu. Chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.
Faza podsumowująca
1. Gra interaktywna. Uczniowie rozwiązują test, a następnie porównują swoje wyniki i omawiają pytania, które sprawiły im trudność.
2. Wybrani uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na to, czy osiagnęli cele postawione na wstępie lekcji.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń dołączonych do audiobooka.
Materiały pomocnicze:
Zbigniew Falkowski, Marcin Marcinko (red.), Międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych, Warszawa 2014.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedia do przygotowania się do lekcji powtórkowej.