Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Szerewicz i Krzysztof Lorek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie zachowania cieczy w naczyniach połączonych |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty |
Metody nauczania | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Ciśnienie hydrostatyczne w obliczeniach”, „Badanie zachowania cieczy w naczyniach połączonych” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel omawia równowagę jednorodnej cieczy w naczyniach połączonych, uzasadnia warunek takiej równowagi. Następnie uczniowie pod kierunkiem nauczyciela analizują równowagę dwóch niemieszających się cieczy. Wspólnymi siłami na tablicy zostaje wyprowadzony wzór opisujący warunek równowagi hydrostatycznej. Następnie uczniowie przechodzą do Wirtualnego Laboratorium. Nauczyciel ustala z uczniami sposób wykonania kilku doświadczeń. Uczniowie oceniają wyniki swoich doświadczeń, wykonując odpowiednie obliczenia. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości uczniowie wspólnie dyskutują nad rozwiązaniem zadania 8 z zestawu zadań, dzięki któremu poznają zasadę działania manometru rtęciowego. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o zachowaniu cieczy w naczyniach połączonych uczniowie rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń: 1‑4 (obowiązkowo) i jedno z zadań 5‑7 (dla chętnych). | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadań oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji w celu powtórzenia i utrwalenia materiału. |