Autorka e‑materiału: Sława Rewerska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: My Desk / Oto moje biurko

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, I.4, II.1, II.2, II.5, III.2, III.4, III.5, III.7, V.1,  V.6,  V.12,  VII.9,  VII.12,  VII.14,  VII.15,  XIII,  XIV

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń potrafi opowiadać o akcesoriach biurowych.

  2. Uczeń wie, czym jest National Clean Off Your Desk Day.

  3. Uczeń potrafi rozmawiać o organizacji swojego miejsca nauki/pracy.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija postawę zaangażowania w utrzymywanie porządku w miejscu nauki/pracy.

  2. Uczeń rozwija świadomość na temat wpływu bałaganu na wydajność pracy.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wprowadza temat miejsca pracy, wyświetlając zdjęcie uporządkowanego biurka (e‑materiał) i prosi uczniów, żeby opisali własne biurka:

  • Does your desk look similar to this one?

  • Is it clean and tidy?

  • Is it by the window?

  • Does it have a lamp?

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby odnaleźli wyrazy związane z pracą biurową w Exercise 1 (Przeczytaj). Następnie uczeń, który był najszybszy, nanosi wyrazy na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst o zakupach biurowych (Przeczytaj) i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie indywidualnie wykonują Exercise 2-4 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy (dyskusja po angielsku). Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

  3. Uczniowie sporządzają listę rzeczy, których potrzebują do pracy przy biurku, a następnie w parach wykonują „telefon” do domownika z prośbą o kupienie tych rzeczy. Uczniowie używają zwrotów z tekstu.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację multimedialną z żartem o sprzątaniu biurka, a następnie prosi, żeby uczniowie indywidualnie na swoich urządzeniach (lub pojedynczo przy tablicy) połączyli słowa/wyrażenia z ich definicjami w Exercise 1.

  5. Nauczyciel odczytuje krótki tekst The National Clean Off Your Desk Day i prosi uczniów, aby porozmawiali w grupach na temat z Exercise 2 i 3 (Ilustracja interaktywna). Wskazane osoby prezentują poprawne odpowiedzi na forum klasy.

  6. Uczniowie rozmawiają na temat z Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Wskazane osoby prezentują, czego dowiedziały się od swoich rozmówców.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi, żeby uczniowie zrobili burzę mózgów i w parach/grupach wypisali listę sposobów (innych niż porządek na biurku), na poprawę swojej produktywności: Having a clean desk is essential for efficient work. Are there any other ways in which you can make your workspace better and work more efficiently? Uczniowie wypisują sposoby i dzielą się nimi na forum zespołu klasowego.

Praca domowa:

  1. W ramach pracy domowej uczniowie wykonują Exercise 1‑6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie tworzą wypowiedź pisemną na temat z Exercise 7 (Sprawdź się): You are living with a roommate from England. You will not be able to buy stationery today because you will be at work all day, but you will need it when you get home. Write a card (100–150 words) for your friend in which you:

  • ask your friend to buy some supplies for you and explain why you can’t do it yourself;

  • mention what you need the items for;

  • suggest spending time together and offer some activities;

  • thank your friend for the favour.

Materiały pomocnicze: Ilustracja multimedialna.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie wymyślają w ramach pracy domowej tekst własnego mema o bałaganie/porządku na biurku. Mogą skorzystać z dostępnych generatorów online.