Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Szkoła elejska
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz dokonania elejskiej szkoły filozoficznej.
Rozważysz monistyczny pogląd, że byt jest jedną, niepodzielną całością.
Dowiesz się, dlaczego w szkole elejskiej powstawały paradoksy i jaką funkcję spełniały.
Zastanowisz się, czy sztuka prowadzenia sporów poprzez dowodzenie ad absurdum sprawdza się we współczesnym dyskursie.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje znaczenie filozofii jako istotnej części dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej;
omawia poglądy filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej;
identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
audiobook;
film;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia chętnym lub wybranym uczniom e‑materiał: „Szkoła elejska”. Uczniowie przygotowują krótki film (teledysk) jako ilustrację do treści materiału. Film mogą przygotować na telefonach komórkowych lub wykorzystać szablony do animacji dostępne w internecie. Uczniowie powinni umieć opowiedzieć o swoich etiudach i uzasadnić dobór środków artystycznych.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
W celu wprowadzenia w tematykę lekcji ochotnicy pokazują na forum klasy teledyski wykonane w ramach przygotowania do zajęć. Każdorazowo po zaprezentowaniu danego teledysku pozostali uczniowie próbują określić, jakie były założenia artystyczne autorów filmów. Mogą też spróbować odnaleźć dialektyczne przeciwieństwo sytuacji ukazanej w teledysku.
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie.
Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film edukacyjny”. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Praca z pierwszym multimedium. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z nagraniami zamieszczonymi w zakładce „Audiobook”. Następnie zadaje im pytania:
- O jakich dwóch drogach dociekań mówi Parmenides?
- Czym różni się mniemanie od prawdy?
- Jaki paradoks i w jakim celu zastosował Zenon we fragmencie tekstu „Parmenides”?
Faza podsumowująca:
W celu podsumowania lekcji nauczyciel inicjuje dyskusję na temat: Czy obecnie intrygują nas te same zagadnienia dotyczące rzeczywistości, co starożytnych?
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Uczniowie w zeszycie odpowiadają na pytania: Czy dialektyka Zenona z Elei jest dziś popularną metodą zbijania argumentów? Dlaczego eleaci formułowali paradoksy? Jaki był ich cel?
Materiały pomocnicze:
Gajda‑Krynicka J., Filozofia przedplatońska, Warszawa 2007.
Henel Ł., Lekcja filozofii. Od Sokratesa do Heideggera..., Kraków 2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.