Numer e‑materiału: 2.4.7.5

Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Gehen wir Klamotten kaufen? / Pójdziemy na zakupy odzieżowe?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat preferencji zakupowych i towarów, które można kupić w poszczególnych sklepach.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazwie części garderoby;

  • wyjaśni, jakie ubrania kupuje się w poszczególnych działach;

  • wymieni ubrania, które chętnie kupuje w sklepie i online.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca: praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;

  • eksponująca: ćwiczenia przedmiotowe;

  • praktyczna: metoda aktywizująca, elementy dramy, odgrywanie ról;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, np. laptop, z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Wo kaufst du Klamotten? Im Geschäft oder lieber online? Uczniowie odpowiadają.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają wpisy na czacie w części Przeczytaj. Następnie wykonują Übung 1.

  • Materiał z Übung 3 w części Przeczytaj można wykorzystać do stworzenia par. Nauczyciel zapisuje na karteczkach wyrazy oznaczające części garderoby oraz ich liczbę mnogą, np. Rock – RöckeKleid – Kleider itd. Każdy uczeń losuje karteczkę, a następnie poszukuje swojej pary. Nazwy części garderoby w liczbie pojedynczej i mnogiej odczytywane są na forum. Uczniowie będą podczas dalszego przebiegu lekcji pracowali w tych losowo utworzonych parach.

  • Uczniowie, pracując w parach, zapoznają się z treścią mapy interaktywnej oraz wykonują Übung 1, 2 i 3 w części Mapa interaktywna. W celu utrwalenia słownictwa rozwiązują także ćwiczenia z części Sprawdź się (Aufgabe 1–5).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie, nadal pracując w parach, wykonują Aufgabe 6, które może stanowić wzór dialogu. Nauczyciel prezentuje uczniom plakat zawierający przykładowe wypowiedzi i poleca, aby w parach przeprowadzili podobną rozmowę. Następnie rozmowy prezentowane są na forum.
    Przykładowe środki językowe:

A: Hallo! Gehen wir in das neue Modegeschäft?

B: Nein, Mode interessiert mich nicht./Nein, ich kaufe nur online ein.

B: Gerne! Ich möchte mir Taschen/Accessoires/T‑Shirts … ansehen.

A: Aber dort gibt es im vierten Stock eine coole Eisdiele.

A: Cool! Vielleicht gibt es Rabatte.

B: OK, dann gehen wir hin!

B: Eis esse ich immer gern.

B: Vielleicht kaufe ich eine Tasche/ein T‑Shirt

A: Wir treffen uns um 11/12/ … Uhr am Eingang/im Erdgeschoss/im … Stock.

  • Pary łączą się po dwie (uczniowie pracują teraz w grupach czteroosobowych) i opowiadają sobie wzajemnie, co kupują chętnie w sklepie, a co kupują online (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).

Praca domowa

Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 7 z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa i struktur poznanych na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:

  • przed lekcją: jeśli uczniowie są przyzwyczajeni do pracy na zasadzie odwróconej klasy szkolnej, można im polecić, aby zapoznali się z mapą interaktywną już przed lekcją i wykonali odpowiednie ćwiczenia; dzięki temu praca na lekcji będzie przebiegała sprawniej i będzie można poświęcić więcej czasu na produkcję językową;

  • w trakcie lekcji: jeśli uczniowie nie zapoznali się z mapą interaktywną przed lekcją, można ją wykorzystać do pracy własnej uczniów; wówczas uczniowie zapoznają się z tekstami z katalogu oraz wykonują odpowiednie ćwiczenia, pracując w parach;

  • po lekcji: materiał z mapy interaktywnej można wykorzystać do powtórzenia materiału leksykalnego i utrwalenia poprawnej wymowy nazw garderoby.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec