Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.7.5
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Gehen wir Klamotten kaufen? / Pójdziemy na zakupy odzieżowe?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat preferencji zakupowych i towarów, które można kupić w poszczególnych sklepach.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazwie części garderoby;
wyjaśni, jakie ubrania kupuje się w poszczególnych działach;
wymieni ubrania, które chętnie kupuje w sklepie i online.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca: praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;
eksponująca: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna: metoda aktywizująca, elementy dramy, odgrywanie ról;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, np. laptop, z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Wo kaufst du Klamotten? Im Geschäft oder lieber online? Uczniowie odpowiadają.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wpisy na czacie w części Przeczytaj. Następnie wykonują Übung 1.
Materiał z Übung 3 w części Przeczytaj można wykorzystać do stworzenia par. Nauczyciel zapisuje na karteczkach wyrazy oznaczające części garderoby oraz ich liczbę mnogą, np. Rock – Röcke, Kleid – Kleider itd. Każdy uczeń losuje karteczkę, a następnie poszukuje swojej pary. Nazwy części garderoby w liczbie pojedynczej i mnogiej odczytywane są na forum. Uczniowie będą podczas dalszego przebiegu lekcji pracowali w tych losowo utworzonych parach.
Uczniowie, pracując w parach, zapoznają się z treścią mapy interaktywnej oraz wykonują Übung 1, 2 i 3 w części Mapa interaktywna. W celu utrwalenia słownictwa rozwiązują także ćwiczenia z części Sprawdź się (Aufgabe 1–5).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie, nadal pracując w parach, wykonują Aufgabe 6, które może stanowić wzór dialogu. Nauczyciel prezentuje uczniom plakat zawierający przykładowe wypowiedzi i poleca, aby w parach przeprowadzili podobną rozmowę. Następnie rozmowy prezentowane są na forum.
Przykładowe środki językowe:
A: Hallo! Gehen wir in das neue Modegeschäft? | |
B: Nein, Mode interessiert mich nicht./Nein, ich kaufe nur online ein. | B: Gerne! Ich möchte mir Taschen/Accessoires/T‑Shirts … ansehen. |
A: Aber dort gibt es im vierten Stock eine coole Eisdiele. | A: Cool! Vielleicht gibt es Rabatte. |
B: OK, dann gehen wir hin! | |
B: Eis esse ich immer gern. | B: Vielleicht kaufe ich eine Tasche/ein T‑Shirt … |
A: Wir treffen uns um 11/12/ … Uhr am Eingang/im Erdgeschoss/im … Stock. | |
Pary łączą się po dwie (uczniowie pracują teraz w grupach czteroosobowych) i opowiadają sobie wzajemnie, co kupują chętnie w sklepie, a co kupują online (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Praca domowa
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 7 z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa i struktur poznanych na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: jeśli uczniowie są przyzwyczajeni do pracy na zasadzie odwróconej klasy szkolnej, można im polecić, aby zapoznali się z mapą interaktywną już przed lekcją i wykonali odpowiednie ćwiczenia; dzięki temu praca na lekcji będzie przebiegała sprawniej i będzie można poświęcić więcej czasu na produkcję językową;
w trakcie lekcji: jeśli uczniowie nie zapoznali się z mapą interaktywną przed lekcją, można ją wykorzystać do pracy własnej uczniów; wówczas uczniowie zapoznają się z tekstami z katalogu oraz wykonują odpowiednie ćwiczenia, pracując w parach;
po lekcji: materiał z mapy interaktywnej można wykorzystać do powtórzenia materiału leksykalnego i utrwalenia poprawnej wymowy nazw garderoby.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0