Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.8.3
Imię i nazwisko autora lekcji: Marta Bartoszewska
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Unterkunft in Bremen / Nocleg w Bremie
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom edukacyjny A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opisywania miejsc noclegowych.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy wyposażenia miejsca noclegowego;
przeanalizuje możliwości zakwaterowania w Bremie;
opowie, gdzie najchętniej nocuje podczas wyjazdów.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
jest nagradzany za proces i postęp,
pracuje na autentycznych materiałach językowych,
sam decyduje, jakie informacje wykorzysta w pracy domowej.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie,
używanie obrazu i dźwięku;
ćwiczenie (wymowa, pisownia),
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów),
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego);
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi),
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie medytacji, różnych technik relaksacyjnych),
automotywacja i zachęcenie do działania (głośne wyrażanie pozytywnej afirmacji/stwierdzenia o sobie, np. „uczenie się niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie).
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca z tekstem czytanym,
praktyczna – metoda aktywizująca – gra dydaktyczna,
kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem tego, że proces ten ma miejsce: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu lekcję i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat noclegów w Niemczech oraz pyta, czy rodziny uczniów korzystają z Internetu w celu znalezienia bazy noclegowej.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów związanych z tematem miejsca noclegowe i zapisuje je na tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają ogłoszenia, starając się zrozumieć ich treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstów, sprawdzające zrozumienie tekstu. Decydują, czy zdania są zgodne z treścią ogłoszeń (Übung 1), wskazują miejsca noclegowe, dla których podane zdania są prawdziwe (Übung 2) oraz utrwalają słownictwo związane z tematem, dobierając do niemieckiego rzeczownika prawidłowy rodzajnik oraz jego znaczenie (Übung 3).
Uczniowie zapoznają się ze wskazówką gramatyczną na temat rzeczowników złożonych.
Gra edukacyjna pogłębia poruszone już w tekście źródłowym zagadnienie leksykalne (rzeczowniki złożone) i poszerza słownictwo o nowe miejsca noclegowe. Uczniowie wykonują polecenia do gry, których celem jest utrwalenie wiadomości o rzeczownikach złożonych. Uczniowie wskazują rzeczowniki, które mogą zbudować (złożenie z rzeczownikiem Zimmer – pokój) - Übung 1, wskazują najlepsze miejsce noclegowe dla podanych osób (Übung 2) oraz łączą w pary rzeczowniki niemieckie z ich polskimi odpowiednikami (Übung 3).
c) Faza podsumowująca:
W zestawie ćwiczeń interaktywnych w części Sprawdź się uczniowie utrwalają słownictwo związane z miejscami noclegowymi i ich wyposażeniem poprzez rozwiązanie krzyżówki (Aufgabe 1), zbudowanie rzeczowników złożonych z podanych wyrazów (Aufgabe 2), przyporządkowanie rzeczowników do kategorii nocleg oraz wyposażenie (Aufgabe 3), uzupełnienie tekstu brakującymi wyrazami (Aufgabe 4), wybór ilustracji, która pasuje do podanego tekstu (Aufgabe 5), łączenie w pary rzeczowników niemieckich z ich polskimi odpowiednikami (Aufgabe 6).
Uczeń odpowiada sobie na pytania: Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam?, Co było dla mnie niejasne?
Praca domowa:
Uczniowie redagują wypowiedź, w której opisują, gdzie chętnie spędzają urlop (Aufgabe 7) oraz argumentują wybór jednego z czterech miejsc noclegowych w Bremie, których ogłoszenia znajdują się w pierwszej części lekcji (Aufgabe 8).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: uczniowie tworzą mapę myśli, wykorzystując znane im słownictwo związane z miejscami noclegowymi oraz ich wyposażeniem;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą na temat rzeczowników złożonych;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, praca nad wymową i intonacją za pomocą słowniczka. Uczniowie potrafią opowiedzieć o ulubionym miejscu noclegowym, jego wyposażeniu i cenie.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0