Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.12.1
Imię i nazwisko autora: Martyna Mroczka
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Kennst du diese Erfinderin? / Czy znasz tę wynalazczynię?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności nazywania kształtów, form i kolorów.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni kształty, materiały i kolory;
opowie o tym, czym się interesuje i co sprawia mu radość;
zaprojektuje okulary dla koleżanki/kolegi i je opisze.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
samodzielnie dokonuje refleksji swoich umiejętności językowych;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez użycie synonimów, antonimów.
Metody/techniki nauczania:
podająca – pogadanka, opis, prelekcja, anegdota, wyjaśnianie, praca ze źródłem graficznym;
praktyczna – inscenizacja, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer/ laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Następnie prosi ich o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat niemieckich wynalazków.
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „Erfindungen” oraz inne wyrazy dotyczące wynalazków, które podają uczniowie. W przypadku trudności może naprowadzić uczniów na trop znanych wynalazków, np. sprzęty domowe, technologia w ich otoczeniu, nauka.
Następnie uczniowie wybierają po dwa słowa i tworzą z nimi zdania, a w miejscu wybranych słów zostawiają lukę. Oba zdania z luką przekazywane są innej osobie z klasy jako zagadka.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Kennt ihr einen Erfinder oder eine Erfinderin? Was hat er oder sie erfunden? Uczniowie udzielają odpowiedzi, następnie czytają tekst „Frauen haben großen Einfluss auf Technologie und Wissenschaft!”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie zaznaczają, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe, łączą fragmenty zdań (Übungen 1‑3 z części Przeczytaj).
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację interaktywną, pyta ich: Welche Brille gefällt dir am besten? Warum? Uczniowie udzielają odpowiedzi. Następnie analizują w parach ilustrację interaktywną.
Uczniowie przyporządkowują kształty, kolory i materiały do odpowiedniej kolumny, wskazują na kształt i kolor, które pasują do okularów przedstawionych na zdjęciach (Übungen 1‑2 w części Ilustracja interaktywna).
Nauczyciel proponuje grę „Ich sehe, was du nicht siehst”, która polega na tym, że wskazany uczeń wybiera numer okularów z ilustracji, a pozostali zadają pytania rozstrzygające (tak/nie), próbując zgadnąć, które okulary wybrał. (Przykładowe pytania: Sind sie rund? Sind sie orange?).
Nauczyciel poleca uczniom, by wybrali dowolny przedmiot w zasięgu wzroku i powiedzieli o nim tak wiele, jak tylko jest możliwe (kształt, kolor, materiał, zastosowanie, historia).
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel informuje uczniów, że będą mieli za zadanie zaprojektować okulary dla koleżanki lub kolegi. Przy tej okazji pyta uczniów, czy wiedzą, jak skomplementować wygląd innej osoby lub go skomentować. Nauczyciel zapisuje na tablicy poprawne propozycje, które padają i uzupełnia o swoje (przykłady: Die Brille steht dir gut!/Du siehst aber toll aus!/Dir passt die Brille./Ich mag deine Brille./Wow! Tolle Brille!) To wstęp do Aufgabe 8, które polega na zaprojektowaniu i opisaniu okularów dla konkretnej osoby. Po wykonaniu tego zadania, osoba wręczająca drugiej osobie swój projekt, może dodatkowo powiedzieć komplement.
Praca domowa:
Uczniowie odpowiadają pisemnie na pytania: Woran hast du Interesse? Woran hast du Spaß? Was oder wer hat einen Einfluss auf dich? (Aufgabe 7 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie przygotowują fiszki do tematu na podstawie słowniczka;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie tworzą dialog u optyka, związany z okularami, które pasują do ich twarzy;
po lekcji: ilustracja interaktywna może posłużyć jako schemat do wykonania podobnego zadania w obrębie innego zakresu tematycznego.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0