Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Biblia o początkach świata
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje pojęcia kosmogonii oraz finityzmu i infinityzmu dziejów;
dokonuje analizy fragmentów Biblii pod kątem zawartych w niej opisów początku świata;
porównuje koncepcje creatio ex nihilo i ex nihilo nihil.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia chętnym lub wybranym uczniom e‑materiał: „Biblia o początkach świata”. Uczniowie przygotowują krótki film (teledysk) jako ilustrację do treści materiału. Film mogą przygotować na telefonach komórkowych lub wykorzystać szablony do animacji dostępne w internecie. Uczniowie powinni umieć opowiedzieć o swoich etiudach i uzasadnić dobór środków artystycznych.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący prosi ochotników o przedstawienie teledysków lub filmów, które wcześniej przygotowali w domu. Następnie pyta pozostałe osoby, czy zaprezentowane materiały dobrze oddają problematykę zajęć.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakie znacie teorie na temat powstania świata?. Uczniowie podają propozycje odpowiedzi. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi na tablicy.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej „Mapę myśli” i poleca uczniom się z nią zapoznać. Następnie uczniowie w parach wykonują polecenia od 1 do 3 zamieszczone w tej sekcji. Wyniki swojej pracy prezentują na forum klasy.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia od 1 do 9 z sekcji „Sprawdź się”. Ochotnicy odczytują na głos rozwiązania zadań.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach opracowują quiz sprawdzający wiedzę z całej lekcji. Po określonym czasie wymieniają się przygotowanymi pytaniami z inną parą uczniów. Następnie wspólnie komentują swoje odpowiedzi.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Znajdź tekst opozycyjny, przedstawiający inny punkt widzenia w stosunku do omawianego na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Włusek A., Wizje powstania świata według mitów różnych kultur, [dostęp: https://historykon.pl/wizje‑powstania‑swiata‑wedlug‑mitow‑roznych‑kultur/].