Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Życie w zakonie według Ignacego Krasickiego – Monachomachia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
scharakteryzuje poemat heroikomiczny, jako gatunek literacki;
wskaże czas i miejsce akcji oraz przedstawisz główne wątki fabuły Monachomachii Ignacego Krasickiego;
scharakteryzuje bohaterów poematu i ich tryb życia;
przeanalizuje cel napisania utworu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przebieg lekcji Przed zajęciami:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat: Ignacy Krasicki jako przedstawiciel oświecenia.Wskazuje na zaangażowanie Krasickiego w rozwój oświeceniowej myśli reformatorskiej.
Nauczyciel wskazuje na znaczenie reformy edukacji w oświeceniu i zaznacza fakt, że uprzednio zakony pełniły role kluczową w edukacji w Polsce.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Prowadzący zajęcia może poprosić chętnego ucznia o głośne odczytanie wybranych strof Monachomachii.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów o stworzenie mapy myśli, odnoszącej się do genezy i wymowy utworu: listy powodów i listy celów napisania Monachomachii.
Nauczyciel prosi uczniów o wspólne stworzenie opisu stylu życia bohaterów Monachomachii – propozycje zostają zapisane na tablicy.
Prowadzący lekcję prosi wybranego ucznia o wypowiedź na temat idealnego wzorca życia zakonnika i zestawienie go z obrazem życia mnicha z poematu Krasickiego.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Gra edukacyjna” i wykonują polecenia 1 i 2. Nauczyciel omawia z uczniami wątpliwości, jakie mieli przy rozwiązywaniu kolejnych zadań w grze.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia 1‑8. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Ćwiczenia 6 i 8 mogą przybrać formę dyskusji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o wypowiedź na temat: Monachomachia jako poemat heroikomiczny. Nauczyciel uzupełnia lub komentuje wypowiedź.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o podsumowanie – charakterystykę obrazu życia zakonników w poemacie Krasickiego.
Następnie prosi wybranego ucznia o wypowiedź na temat wymowy dydaktycznej utworu.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Napisz wypracowanie na temat: Czy krytyka zakonników zawarta w Monachomachii odnosiła się także do innych warstw społeczeństwa polskiego doby oświecenia?
Materiały pomocnicze:
Tomasz J. Pokrzywniak, Czy prawdziwy geniusz pewny jest nieśmiertelności? (o współczesnym czytaniu poezji Krasickiego), „Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza”, 1994. nr 29.
J. Snopek, Oświecenie: szkic do portretu epoki, Warszawa 1999.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do podsumowania lekcji.