Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.7.4
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Zusammen shoppen?/Wspólne zakupy?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat sklepów odzieżowych, ubrań oraz promocji.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje informacje dotyczące wyprzedaży;
wyjaśnia, czy lubi robić zakupy podczas wyprzedaży;
formułuje e‑mail, w którym zaprosi koleżankę/kolegę na wspólne zakupy z okazji wyprzedaży.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcenie do działania;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
konstruktywizm;
podejście humanistyczne;
podająca: praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
aktywizująca: dyskusja;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu wprowadzającemu i prosi o opisanie ilustracji, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild? Wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np. Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es … Następnie poleca przeczytanie informacji wprowadzającej oraz zachęca uczniów do krótkiej dyskusji, zadając pytania: Czy znany jest wam Black Friday? Udajecie się na zakupy podczas tego dnia?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.
Nauczyciel poleca uczniom, aby zrobili w zeszycie tabelkę. Po prawej stronie wpisują oni Laurę a po lewej Alicię. Nauczyciel zapisuje na tablicy wszystkie ubrania i akcesoria zawarte w zadaniu i prosi uczniów, aby przyporządkowali ubrania, które chce kupić Laura oraz Alicia.
Nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie z tekstu w części Przeczytaj, w których występuje odmiana przymiotnika po rodzajniku nieokreślonym, np. Ich brauche eine bunte Jeansjacke, eine karierte Röhrenhose, ein gestreiftes Hemd i objaśnia uczniom, w jaki sposób odmienia się przymiotnik. Uczniowie wykonują Übung 3 z części Przeczytaj.
Uczniowie przyglądają się ilustracji interaktywnej, następnie wykonują Übung 1 oraz Übung 3 z części Ilustracja interaktywna. Nauczyciel zapisuje na tablicy części garderoby na podstawie Übung 2 z części Ilustracja interaktywna i prosi uczniów o podchodzenie i zaznaczanie ubrań, które na ilustracji interaktywnej wiszą na ścianie.
Uczniowie dobiera uczniów w pary. Uczniowie wykonują Aufgabe 1, Aufgabe 2 oraz Aufgabe 3 z części Sprawdź się, które pozwalają na utrwalenie słownictwa występującego w lekcji oraz stanowią przygotowanie do fazy podsumowującej lekcję.
c) Faza podsumowująca:
Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby zaprosili ustnie swojego kolegę/swoją koleżankę na wspólne zakupy z okazji wyprzedaży. Prosi, aby uczniowie w swojej wypowiedzi zawarli informację o ubraniach, jakie chcieliby sobie kupić. Nauczyciel zapisuje na tablicy pomocne zwroty: Ich möchte dich ins …, Willst du mit mir …, Jetzt gibt es …, Im Einkaufszentrum …, Ich möchte mir … kaufen, Ich brauche … Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom i w razie potrzeby pomaga w tworzeniu wypowiedzi.
Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 4 Aufgabe 5 z części Sprawdź się.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 oraz Aufgabe 7 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa;
w trakcie lekcji: uczniowie wykorzystują słownictwo i zwroty z ilustracji interaktywnej do rozmowy w parach na temat zakupów podczas wyprzedaży;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu ubrań, wyprzedaży, centrum handlowego.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0