Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Jak porusza się powietrze? Przyczyny powstawania układów barycznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
Poznawanie terminologii geograficznej.
Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
III. Kształtowanie postaw.
Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.
Treści nauczania:
III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
wyjaśnia mechanizm cyrkulacji atmosferycznej i rozkład opadów atmosferycznych na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia przyczyny powstawania układów barycznych,
wymienia czynniki decydujące o powstawaniu ośrodków niżowych i wyżowych,
analizuje ruch powietrza w niżach i wyżach,
omawia wpływ układów barycznych na kształtowanie pogody.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
A. Woś, Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Krótkie przypomnienie informacji dotyczących cyrkulacji atmosferycznej – krążenia powietrza w zależności od układu warunków barycznych.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest praca z symulacją i grafiką interaktywną zawartymi w e‑materiale.
Wyświetlenie przez nauczyciela na ekranie symulacji interaktywnej z e‑materiału (alternatywnie uczniowie wyświetlają symulację na ekranach tabletów lub monitorach komputera – jeżeli dostępne).
Analiza poszczególnych etapów powstawania układów barycznych – uczniowie w interakcji z nauczycielem charakteryzują zachodzące procesy i określają wpływ układów barycznych na ruch powietrza, zdobywając wiedzę teoretyczną w tym zakresie; w celu jej utrwalenia wykonują polecenia do symulacji, a następnie przedstawiają wyniki na forum klasy; nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi, zadaje pytania naprowadzające, aktywizuje uczniów.
Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel).
Kilkuminutowa praca w grupach (burza mózgów, dyskusja) służąca praktycznemu zastosowaniu zdobytej wiedzy; uczniowie analizują grafikę interaktywną przedstawiającą rozmieszczenie układów barycznych nad Europą latem i zimą oraz wykonują polecenia do grafiki sprawdzające ich umiejętności prawidłowego wnioskowania.
Prezentacja wyników na forum klasy przez przedstawicieli grup – nauczyciel na bieżąco uzupełnia informacje, weryfikuje ich prawidłowość, koryguje błędne schematy wnioskowania.
Podsumowanie treści prezentowanych podczas lekcji w czasie pracy z symulacją i grafiką interaktywną mające na celu określenie prawidłowości krążenia powietrza w ośrodkach barycznych i decydujących o tym związków przyczynowo‑skutkowych.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji grafiki interaktywnej.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.
Określenie na podstawie informacji z aplikacji Ventusky, jaki jest układ ośrodków barycznych nad Polską (Europą) i jak zmieni się pogoda w Polsce i miejscu nauki/zamieszkania w ciągu najbliższych kilku godzin; wnioski wraz z uzasadnieniem uczeń przedstawia w formie pisemnej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji, mającej również na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego atmosfery. Będzie przydatna także podczas odmiennych tematycznie lekcji dotyczących m.in. cyrkulacji powietrza w różnych strefach Ziemi, czynników wpływających na globalną cyrkulację atmosfery lub konsekwencji zróżnicowania ciśnienia atmosferycznego na Ziemi.