Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Rozchodzenie się fal elektromagnetycznych |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | Niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel opowiada o odkryciu fal elektromagnetycznych i o hipotetycznym ośrodku - eterze, w którym te fale miałyby się rozchodzić. Mówi o nieprawdopodobnych właściwościach eteru i o doświadczeniu Michelsona‑Morleya, które wykazało nieistnienie eteru. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel przedstawia rozumowanie, z którego wynika, że, aby rozchodziła się fala elektromagnetyczna, nie jest potrzebny żaden ośrodek. Definiuje falę elektromagnetyczną jako wędrujące zaburzenie pola elektromagnetycznego. Po czym, podobnie jak jest to przedstawione w części „Warto przeczytać”, omawia rozchodzenie się fali powstającej w wyniku przesunięcia ładunku. Mówi o tym, kiedy ładunek jest źródłem fali elektromagnetycznej. | |
Faza realizacyjna: | |
W fazie podsumowującej uczniowie z pomocą nauczyciela powinni rozwiązać zadania: 2, 3, 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji: 1, 4, 5, 6, 7. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Animacja mogłaby być wykorzystania jako uzupełnienie lekcji dotyczącej fali radiowej (e‑materiał: „W jaki sposób wytwarzane są fale elektromagnetyczne radiowe?”). |