Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Skracanie wyrażeń wymiernych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Zakres podstawowy. Uczeń:
7) mnoży i dzieli wyrażenia wymierne;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
skraca wyrażenia wymierne wykorzystując rozkład wielomianów na czynniki;
wyznacza dziedziny przy skracaniu wyrażeń algebraicznych zapisanych w postaci ułamka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kota i myszy;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Skracanie wyrażeń wymiernych”, wskazuje cele zajęć;
uczniowie proponują kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, a następnie metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po 2 nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej, role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.
Uczniowie oglądają animację. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z grup rozwiązuje inne polecenie pod animacją. Wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania na forum klasy. Problemy w rozwiązaniach dyskutowane wspólnie z nauczycielem.
W następnym kroku uczniowie wykonują indywidualnie zadania numer 4‑8. Następnie prezentują swoje rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak …”.
Praca domowa:
Uczniowie w domu rozwiązują ćwiczenia 1‑3 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wyrażenia wymierne. Równania wymierneWyrażenia wymierne. Równania wymierne
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i powtórzenie wiedzy przed sprawdzianem.