Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Inwestycje II Rzeczypospolitej. Budowa Gdyni i COP‑u
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia przyczyny i skutki realizacji dwóch sztandarowych inwestycji gospodarczych II Rzeczypospolitej;
wyjaśnia, w jaki sposób mała kaszubska wioska stała się kluczowym miastem polskim w okresie międzywojennym;
opisuje, w jaki sposób rząd polski starał się walczyć ze skutkami światowego kryzysu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Inwestycje II Rzeczypospolitej. Budowa Gdyni i COP‑u”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Linia chronologiczna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu (będą to kryteria sukcesu obwiązujące uczniów). Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Praca w parach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w multimedium w sekcji „Linia chronologiczna” układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi), a także czas trwania quizu.
Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską parę, np. ocenami z aktywności.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel odtwarza ostatni z filmów będący podsumowaniem i oceną polityki gospodarczej II RP, a po zakończeniu filmu prosi, aby uczniowie – wciąż w parach – opracowali odpowiedź do polecenia 5: „Wymień pozytywne i negatywne skutki polityki gospodarczej II Rzeczypospolitej”. Wybrana osoba przedstawia odpowiedź, pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel, nawiązując do tej odpowiedzi i filmu, prosi uczniów, aby zastanowili się, który z wymienionych skutków uważają za najważniejszy i dlaczego. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, prowadzący zajęcia może na koniec zorganizować głosowanie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Inwestycje II Rzeczypospolitej. Budowa Gdyni i COP‑u” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Wykonaj polecenia 2 i 3 z sekcji „Linia chronologiczna”.
(Dla uczniów chętnych) Zapoznaj się z filmami o budowie Gdyni i COP‑u, a następnie wykonaj dołączone do nich polecenia.
Materiały pomocnicze:
Z. Landau, J. Tomaszewski, Gospodarka Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1991.
F. Młynarski, Wspomnienia, Warszawa 1971.
E. Kwiatkowski, Dysproporcje. Rzecz o Polsce przeszłej i obecnej, Kraków 1932.
Budowa Centralnego Okręgu Przemysłowego, „Polska Gospodarcza” 1938 nr 40.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Linia chronologiczna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.