Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Typy aglomeracji w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
6) wyjaśnia zmiany procesów urbanizacyjnych i osadnictwa wiejskiego w Polsce, wiążąc je z przemianami społecznymi i gospodarczymi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
podaje przykłady najważniejszych aglomeracji w Polsce i charakteryzuje je,
rozróżnia typy aglomeracji występujących w Polsce i wskazuje ich cechy charakterystyczne,
uzasadnia, że nie można wyznaczyć jednoznacznie liczby i granic aglomeracji w Polsce.
Strategie nauczania: odwrócona klasa
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), mapa Polski, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Informacje o największych miastach w Polsce: Największe miasta w Polsce pod względem liczby ludności, [online], dostępny w internecie: https://www.polskawliczbach.pl/najwieksze_miasta_w_polsce_pod_wzgledem_liczby_ludnosci) (dostęp 18.11.2021).
Rogacki H., Geografia społeczno‑gospodarcza Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Swianiewicz P., Waruszewska S., Wpływ suburbanizacji na zmiany społecznego zróżnicowania aglomeracji w Polsce – więcej wanilii na przedmieściach?, „Prace i Studia Geograficzne” 2018, t. 63.3, s. 69–87.
Szymańska D., Geografia osadnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi o przygotowanie informacji na temat największych miast w Polsce i ich rozmieszczenia. W tym celu zaleca zapoznanie się z niniejszym e‑materiałem, literaturą zamieszczoną powyżej oraz z dostępnymi internecie źródłami informacji geograficznej. Efektem tej pracy ma być notatka, w której zostaną rozwinięte następujące zagadnienia:
rodzaje aglomeracji występujących w Polsce i ich charakterystyka, podobieństwa oraz różnice między nimi,
kryteria wyznaczania aglomeracji,
największe aglomeracje monocentryczne, bicentryczne i policentryczne w Polsce oraz ich krótka charakterystyka (m.in. pod względem liczby ludności, gęstości zaludnienia, salda migracji i największych ośrodków).
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat rodzajów osadnictwa.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową. Podaje zagadnienia, które będą poruszane podczas lekcji (są to zagadnienia, które uczniowie mieli przygotować – patrz powyżej, jednakże nauczyciel może dokonać zmiany kolejności):
rodzaje aglomeracji występujących w Polsce i ich charakterystyka, podobieństwa oraz różnice między nimi,
kryteria wyznaczania aglomeracji,
największe aglomeracje monocentryczne, bicentryczne i policentryczne w Polsce oraz ich krótka charakterystyka (m.in. pod względem liczby ludności, gęstości zaludnienia, salda migracji i największych ośrodków).
Uczniowie omawiają szczegółowo na forum klasy każde z zagadnień. Nauczyciel weryfikuje odpowiedzi uczniów i wyznacza osoby, które w danym momencie mogą zabrać głos.
Na następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka z nich.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Zadanie pracy domowej w postaci dokończenia ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Można poprosić także o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Nauczyciel może w trakcie lekcji wyświetlić grafikę interaktywną (jak również cały e‑materiał) na tablicy interaktywnej. Może też zaprezentować ją jedynie w fazie podsumowującej. Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas zajęć dotyczących cech indywidualnych wybranych miast w Polsce (zakres rozszerzony: XV. 6).