Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Personal Shopper – Is It Worth It? / Czym się zajmuje asystent/asystentka zakupów?

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, III.4, III.5, IV.1, V.5, V.6, VII.4, VII.15, VIII.2, VIII.3, X, XII, XIV

Poziom nauczania: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące zakupów.

  2. Uczeń opisuje własne upodobania dotyczące zakupów.

  3. Uczeń omawia wady i zalety pracy asystenta zakupów oraz wyraża opinię na temat przyszłości tego zawodu.

  4. Uczeń potrafi zachęcić kolegę/koleżankę do spróbowania sił w roli personal shopper.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zakupów.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat prac dorywczych odpowiednich dla osób w jego wieku.

  3. Uczeń kształtuje postawę zaradności, przedsiębiorczości i pracowitości.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What does a personal shopper do? Would you like to be a personal shopper? Why/why not? Ochotnicy odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Wyznaczona osoba nanosi rozwiązanie na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pobieżnie czytają tekst A Personal Shopper – Is It Worth It? i dopasowują tytuły do poszczególnych akapitów tekstu w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na treść tekstu.

  2. Uczniowie czytają tekst, tym razem już dokładnie, i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając je odpowiednimi fragmentami tekstu.

  3. Uczniowie realizują Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę. Dodatkowo nauczyciel może poprosić uczniów o ułożenie własnych zdań z wyrażeniami z ćwiczenia.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  5. Uczniowie rozmawiają w parach lub małych grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 6 (Przeczytaj).

  • What are the advantages and disadvantages of working as a personal shopper?

  • Do you think becoming a personal shopper is a career worth pursuing? Why/Why not?

  • Would you like to work as a personal shopper? Why/why not?

  1. W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel lub chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie realizują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna). Chętna osoba odczytuje tekst, a nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują w parach lub małych grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Gra edukacyjna):

  • How often do you go on a shopping spree or bargain hunting?

  • When would you need retail therapy? Have you ever had one? Why/Why not?

  • Do you think it’s worth paying through the nose for certain goods? Why/Why not?

Po zakończeniu rozmów chętni lub reprezentanci grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–8 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się): Non‑typical professions are increasingly attracting the interest of young people entering the world of careers. One such profession is the personal shopper, a person who assists and advises customers while shopping. Write a journalistic article explaining what the job of a personal shopper entails and whether it may become a practical profession in the future.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą podsumowanie słownictwa z gry edukacyjnej w postaci tabeli, gdzie po jednej stronie, dla części słów, znajduje się polskie wyrażenie, a po drugiej, dla innych słów, wyrażenie angielskie. Następnie w parach wymieniają się tabelami  prosząc kolegę/koleżankę o uzupełnienie tabel.