Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Sojusz z Habsburgami. Bitwa pod Wiedniem i jej znaczenie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia przyczyny sojuszu Rzeczypospolitej z cesartwem przeciw Imperium Osmańskiemu oraz udziału w Lidze Świętej.
omawia przebieg bitwy pod Wiedniem i jej znaczenie.
tłumaczy znaczenie takich terminów jak m.in. traktat w Buczaczu, rozejm andruszowski, rozejm w Żurawnie, pokój Grzymułtowskiego i Liga Święta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 3 – Od klęski po zwycięstwa;
Grupa 2 i 4 – Na odsiecz oblężonemu Wiedniowi;
Grupa 3 i 6 - Wojna Ligi Świętej z Turcją.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z pierwszym multimedium („Animacja”). Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie nr 2: „Wyjaśnij, dlaczego król Jan III zdecydował się wysłać polskie oddziały inną trasą. Jakie miało to znaczenie dla przebiegu bitwy?”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na 4‑osobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po odtworzeniu animacji bitwy pod Wiedniem i ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, rozstrzygając, czy wiedeńska bitwa była przykładem umiejętnego wykorzystania terenu przez wojska sprzymierzonych.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 w sekcji „Film + Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonywanych zadań wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o ocenę znaczenia bitwy pod Wiedniem dla uczestniczącej w niej stron oraz dla Europy. Dlaczego historia polityczna XVII w. mogła wpływać na umacnianie się idei Rzeczypospolitej jako przedmurza chrześcijaństwa? Uczniowie krótko dyskutują, przedstawiając argumenty.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i ocenia pracę grup uczniowskich.
Praca domowa:
Zapoznaj się z filmami w sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie wykonaj dołączone do nich polecenia.
Materiały pomocnicze:
Z. Wójcik, Jan III Sobieski, Warszawa 1991.
L. Podhorodecki, Wiedeń 1683, Warszawa 2012.
Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
T. Maresz, K. Juszczyk, Historia w tekstach źródłowych, t. 2, Rzeszów 1997.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się z filmami przed zajęciami, wówczas na ich podstawie (oraz na podstawie treści e‑materiału) przygotowują prezentację poświęconą bitwie pod Wiedniem. Zarówno filmy, jak i animacja mogą być również wykorzystane do powtórzenia wiadomości w lekcji związanej z wydarzeniami z dziejów Polski, Europy i świata w XVII wieku.