Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Sojusz z Habsburgami. Bitwa pod Wiedniem i jej znaczenie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXII. Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeń:
3) ocenia znaczenie bitwy pod Wiedniem dla losów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy;
5) zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy i świata w XVII w.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXII. Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII wieku. Uczeń:
3) ocenia znaczenie bitwy pod Wiedniem dla losów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia przyczyny sojuszu Rzeczypospolitej z cesartwem przeciw Imperium Osmańskiemu oraz udziału w Lidze Świętej.

  • omawia przebieg bitwy pod Wiedniem i jej znaczenie.

  • tłumaczy znaczenie takich terminów jak m.in. traktat w Buczaczu, rozejm andruszowski, rozejm w Żurawnie, pokój Grzymułtowskiego i Liga Święta.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.

  2. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?

Faza realizacyjna:

  1. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:

  • Grupa 1 i 3 – Od klęski po zwycięstwa;

  • Grupa 2 i 4 – Na odsiecz oblężonemu Wiedniowi;

  • Grupa 3 i 6 - Wojna Ligi Świętej z Turcją.

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  1. Praca z pierwszym multimedium („Animacja”). Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie nr 2: „Wyjaśnij, dlaczego król Jan III zdecydował się wysłać polskie oddziały inną trasą. Jakie miało to znaczenie dla przebiegu bitwy?”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na 4‑osobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po odtworzeniu animacji bitwy pod Wiedniem i ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, rozstrzygając, czy wiedeńska bitwa była przykładem umiejętnego wykorzystania terenu przez wojska sprzymierzonych.

  2. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 w sekcji „Film + Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonywanych zadań wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o ocenę znaczenia bitwy pod Wiedniem dla uczestniczącej w niej stron oraz dla Europy. Dlaczego historia polityczna XVII w. mogła wpływać na umacnianie się idei Rzeczypospolitej jako przedmurza chrześcijaństwa? Uczniowie krótko dyskutują, przedstawiając argumenty.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć i ocenia pracę grup uczniowskich.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się z filmami w sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie wykonaj dołączone do nich polecenia.

Materiały pomocnicze:

Z. Wójcik, Jan III Sobieski, Warszawa 1991.

L. Podhorodecki, Wiedeń 1683, Warszawa 2012.

Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.

T. Maresz, K. Juszczyk, Historia w tekstach źródłowych, t. 2, Rzeszów 1997.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się z filmami przed zajęciami, wówczas na ich podstawie (oraz na podstawie treści e‑materiału) przygotowują prezentację poświęconą bitwie pod Wiedniem. Zarówno filmy, jak i animacja mogą być również wykorzystane do powtórzenia wiadomości w lekcji związanej z wydarzeniami z dziejów Polski, Europy i świata w XVII wieku.