Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.2.4
Imię i nazwisko autora: Sylwia Puszczewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Mein Traumhaus / Mój wymarzony dom
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat wymarzonego domu.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
nazwie rodzaje domów i pomieszczeń;
opisze wymarzone miejsce zamieszkania;
opisze swój dom.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
zaspokaja potrzebę ciekawości.
Strategie uczenia się:
indywidualne organizowanie wiedzy językowej - robienie streszczeń i notatek, przygotowanie słowniczka;
rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, opis, wyjaśnianie;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowa – z użyciem komputera, technik multimedialnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Uczniowie pracują w grupach i przy pomocy słownika przygotowują środki leksykalne dotyczące tematu „Mein Traumhaus”: pierwsza grupa - typy budynków; druga grupa - nazwy pomieszczeń w domu; trzecia grupa - lokalizacja domu (wieś, miasto, obrzeża itd.).
Słownictwo zostaje zapisane w formie mapy pojęć na tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Jako wprowadzenie do tekstu z części Przeczytaj uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2 i 3 z części Sprawdź się i uzupełniają mapę pojęć wyrazami, które wystąpiły w tych ćwiczeniach.
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj. Pracując w parach wyjaśniają nieznane słowa i wykonują Übung 1 i 2. Wyniki porównują w parach.
Nauczyciel zapisuje na tablicy przykład: Ola möchte aufs Land ziehen. Dort würde sie gerne Gemüse anbauen.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na czasowniki möchte i würde oraz na konstrukcję würde + Infinitiv. Uczniowie starają się przetłumaczyć zdania na język polski i odkryć znaczenie obu czasowników. Następnie porównują swoje hipotezy z Tipp zur Grammatik. W celu utrwalenia struktury wykonują Aufgabe 4 i 5 z części Sprawdź się.
Nauczyciel pyta uczniów: Was ist euch beim Wohnen wichtig? Przykładowe odpowiedzi zapisuje na tablicy. Następnie prosi o wysłuchanie 4 wypowiedzi (w części Plik audio). Po wysłuchaniu czterech wypowiedzi uczniowie w parach wykonują ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu: Übung 1 i 2 w części Plik audio i porównują swoje rozwiązania. Niejasności omawiane są na forum.
Uczniowie po raz kolejny słuchają plików audio. Tym razem zwracają uwagę na cechy wymienianych pomieszczeń. Podczas słuchania robią notatki. Rozwiązania omawiane są na forum.
Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia różnych typów domów, mieszkań urządzonych w różnych stylach. Każdy uczeń losuje jedną fotografię oraz karteczkę z nową tożsamością (na karteczce jest imię i nazwisko, wiek, zainteresowania fikcyjnej osoby). Uczeń przygotowuje wypowiedź o wymarzonym domu wcielając się w rolę osoby, którą wylosował. Wypowiedź będzie wzorowana na wypowiedziach z części Plik audio. Każdy uczeń prezentuje swoją wypowiedź przed grupą.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie otrzymują arkusz do samooceny. Na arkuszu wypisane są umiejętności, które powinni nabyć w tej lekcji. Każdy uczeń indywidualnie zaznacza w odpowiedniej kolumnie: umiem, muszę jeszcze poćwiczyć, jeszcze nie umiem.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 z części Sprawdź się. Mają dodatkową okazję do ćwiczenia rozumienia ze słuchu. Mogą wielokrotnie odsłuchiwać teksty i ćwiczyć przy tym poprawną wymowę i intonację.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: zapoznanie się z plikami tekstowymi powinno się polecać szczególnie uczniom z niedosłuchem czy trudnościami z koncentracją;
w trakcie lekcji: inspiracja do tworzenia dłuższych wypowiedzi na temat wymarzonego domu z elementami dramy (wchodzenie w role);
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu oraz pomoc (tzw. scaffolding) w wykonaniu pracy domowej.