Numer e‑materiału: 2.8.2.4

Imię i nazwisko autora: Sylwia Puszczewicz

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Mein Traumhaus / Mój wymarzony dom

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat wymarzonego domu.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • nazwie rodzaje domów i pomieszczeń;

  • opisze wymarzone miejsce zamieszkania;

  • opisze swój dom.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej - robienie streszczeń i notatek, przygotowanie słowniczka;

  • rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: pogadanka, opis, wyjaśnianie;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowa – z użyciem komputera, technik multimedialnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Uczniowie pracują w grupach i przy pomocy słownika przygotowują środki leksykalne dotyczące tematu „Mein Traumhaus”: pierwsza grupa - typy budynków; druga grupa - nazwy pomieszczeń w domu; trzecia grupa - lokalizacja domu (wieś, miasto, obrzeża itd.).

  • Słownictwo zostaje zapisane w formie mapy pojęć na tablicy.

b) Faza realizacyjna:

  • Jako wprowadzenie do tekstu z części Przeczytaj uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2 i 3 z części Sprawdź się i uzupełniają mapę pojęć wyrazami, które wystąpiły w tych ćwiczeniach.

  • Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj. Pracując w parach wyjaśniają nieznane słowa i wykonują Übung 1 i 2. Wyniki porównują w parach.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy przykład: Ola möchte aufs Land ziehen. Dort würde sie gerne Gemüse anbauen.

  • Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na czasowniki möchtewürde oraz na konstrukcję würde + Infinitiv. Uczniowie starają się przetłumaczyć zdania na język polski i odkryć znaczenie obu czasowników. Następnie porównują swoje hipotezy z Tipp zur Grammatik. W celu utrwalenia struktury wykonują Aufgabe 4 i 5 z części Sprawdź się.

  • Nauczyciel pyta uczniów: Was ist euch beim Wohnen wichtig? Przykładowe odpowiedzi zapisuje na tablicy. Następnie prosi o wysłuchanie 4 wypowiedzi (w części Plik audio). Po wysłuchaniu czterech wypowiedzi uczniowie w parach wykonują ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu: Übung 1 i 2 w części Plik audio i porównują swoje rozwiązania. Niejasności omawiane są na forum.

  • Uczniowie po raz kolejny słuchają plików audio. Tym razem zwracają uwagę na cechy wymienianych pomieszczeń. Podczas słuchania robią notatki. Rozwiązania omawiane są na forum.

  • Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia różnych typów domów, mieszkań urządzonych w różnych stylach. Każdy uczeń losuje jedną fotografię oraz karteczkę z nową tożsamością (na karteczce jest imię i nazwisko, wiek, zainteresowania fikcyjnej osoby). Uczeń przygotowuje wypowiedź o wymarzonym domu wcielając się w rolę osoby, którą wylosował. Wypowiedź będzie wzorowana na wypowiedziach z części Plik audio. Każdy uczeń prezentuje swoją wypowiedź przed grupą.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie otrzymują arkusz do samooceny. Na arkuszu wypisane są umiejętności, które powinni nabyć w tej lekcji. Każdy uczeń indywidualnie zaznacza w odpowiedniej kolumnie: umiem, muszę jeszcze poćwiczyć, jeszcze nie umiem.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 6 z części Sprawdź się. Mają dodatkową okazję do ćwiczenia rozumienia ze słuchu. Mogą wielokrotnie odsłuchiwać teksty i ćwiczyć przy tym poprawną wymowę i intonację.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: zapoznanie się z plikami tekstowymi powinno się polecać szczególnie uczniom z niedosłuchem czy trudnościami z koncentracją;

  • w trakcie lekcji: inspiracja do tworzenia dłuższych wypowiedzi na temat wymarzonego domu z elementami dramy (wchodzenie w role);

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu oraz pomoc (tzw. scaffolding) w wykonaniu pracy domowej.