Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.5.4
Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska‑Olender
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Aus Beziehungen kann man viel lernen / Relacje mogą nas wiele nauczyć
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat znajomych i przyjaciół.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przeanalizuje informacje w tekście na temat relacji społecznych;
wyrazi swoją opinię na temat roli relacji społecznych w życiu człowieka;
opowie o swoich relacjach społecznych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych;
utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi).
Metody i formy nauczania:
grywalizacja;
podająca – praca z tekstem źródłowym;
praktyczna – metoda aktywizująca (gry dydaktyczne);
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach.
forum
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra dydaktyczna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat relacji międzyludzkich i ważnych aspektów życia. Następnie prosi ich o oszacowanie, jak ta sytuacja wygląda w Polsce.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu: kontakty społeczne i relacje międzyludzkie. Następnie inicjuje krótką rozmowę na temat relacji międzyludzkich.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tytuł tekstu w części Przeczytaj, a nauczyciel zadaje pytanie: Worum geht es im Text? Was meint ihr? Uczniowie podają propozycje odpowiedzi na forum oraz zapisują je tablicy. Następnie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Po przeczytaniu tekstu wykonują polecenie do Übung 1, weryfikując wcześniej zapisane na tablicy odpowiedzi.
Uczniowie zaznaczają informacje, które pojawiły się w tekście (Übung 2) oraz w parach odpowiadają na pytania (Übung 3).
Uczniowie grają w grę. Następnie wykonują ćwiczenia w części Gra dydaktyczna - łączą w pary słowa wyrażone w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami (Übung 1), uzupełniają luki właściwymi słowami (Übung 2) oraz zaznaczają właściwe tłumaczenie zwrotów z języka polskiego na język niemiecki (Übung 3).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie doskonalą znajomość poznanego na lekcji słownictwa. zaznaczając, z kim utrzymuje się relacje w różnych miejscach (Aufgabe 1), łącząc w pary części wyrażeń opisujących relacje międzyludzkie (Aufgabe 2), oraz zaznaczając brakujący wyraz w zdaniach (Aufgabe 4). Następnie w parach opisują swoje relacje międzyludzkie i wyrażają opinię na temat ich roli w swoim życiu (Aufgabe 7).
Praca domowa
Uczniowie piszą email na temat relacji międzyludzkich (Aufgabe 8) oraz jako utrwalenie słownictwa wykonują polecenia do Aufgabe 3, 5 oraz 6.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry dydaktycznej:
przed lekcją: uczniowie przygotowują fiszki do tematu Die zwischenmenschlichen Beziehungen; fiszki zawierają słownictwo/zwroty związane z tematem,
w trakcie lekcji: uczniowie z wcześniej przygotowanych fiszek w parach rozgrywają memory,
po lekcji: uczniowie przygotowują pisemnie krótką historyjkę dotyczą relacji międzyludzkich, która kończy się zdaniem: Durch unsere Beziehungen zu anderen erfahren wir, wer wir sind.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0