Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Would You Like to Share Your Job? / Czy chciałbyś/chciałabyś dzielić się z kimś swoją pracą?
Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, II.5, III.1, III.3, III.4, III.5, IV.1, IV.6, IV.8, V.1, V.6, V.8, VIII.2, VIII.3
Poziom nauczania: rozszerzony
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z pracą.
Uczeń potrafi określić, czy chciałby w przyszłości dzielić z kimś stanowisko pracy.
Uczeń potrafi napisać esej przedstawiający argumenty za job sharing i przeciw takiemu rozwiązaniu.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat pracy oraz koncepcji job sharing.
Uczeń poszerza wiedzę z zakresu koncepcji job sharing.
Uczeń rozwija postawę zaangażowania w pracę w zespole.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozwijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (film, dyskusja w parach/grupach)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające osoby pochylone nad laptopem i pyta:
Who do you think they are?
What might they be doing?
Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z pierwszym akapitem tekstu Can You Share a Job With Me? i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj).
Uczniowie czytają pozostałe akapity tekstu i na forum klasy podają jak najwięcej informacji dotyczących idei job sharing.
Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Przeczytaj) i uzasadniają odpowiedzi odniesieniami do tekstu i porównują je w parach. Następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj) przy tablicy multimedialnej (jeden uczeń po jednym punkcie).
Uczniowie wykonują Exercise 6 (Przeczytaj). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie oglądają film i wykonują Exercise 2 (Film). Porównują odpowiedzi w parach i uzasadniają je na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Film). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie wyszukują w zdaniach 1–7 wyrażenia i kolokacje oparte na wpisanym wyrazie (meet the deadline, be held accountable, share work ethics etc.). Ponadto mogą ułożyć własne zdania z tymi wyrażeniami, osadzając ich treść w kontekście szkoły i nauki.
Uczniowie w parach ustnie lub pisemnie wykonują Exercise 4 (Film). Chętne osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach ustnie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Job sharing might become more popular in the future. Write an essay in which you present the advantages and disadvantages of this model of work. Your essay should be 200–250 words long.
Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, bazując na treści filmu, uczniowie wcielają się w role. Uczeń A: osoby, która otrzymała propozycję pracy w systemie job sharing i zastanawia się, czy ją podjąć. Uczeń B: Nathalie/Greg (osób już pracujących w tym systemie). Na kolejnej lekcji uczniowie pracują w parach. Uczeń A prosi Ucznia B o podzielenie się doświadczeniem związanym z job sharing i udzielenie kilku rad. Uczniowie mogą zamienić się rolami po zakończonej rozmowie.