Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Główne przyczyny zanieczyszczenia środowiska w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.

Uczeń:

10) dokonuje analizy stanu środowiska w Polsce i własnym regionie oraz przedstawia wnioski z niej wynikające, korzystając z danych statystycznych i aplikacji GIS.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wskazuje główne przyczyny zanieczyszczenia środowiska w Polsce,

  • charakteryzuje wpływ różnych form antropopresji na środowisko w Polsce,

  • wskazuje rejony w Polsce, gdzie środowisko jest najbardziej zanieczyszczone.

Metody nauczania: pogadanka, blended learning

Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas i mapa środowiskowa Polski, mapa sozologiczna Polski

Materiały pomocnicze

Ocena jakości powietrza: powietrze.gios.gov.pl, [online], dostępny w internecie: https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/current (dostęp 16.01.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu zajęć. Nauczyciel rozmawia z uczniami o tym, dlaczego obecnie zanieczyszczenie środowiska jest tak duże.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel, korzystając z e‑materiału, prowadzi z uczniami pogadankę na temat źródeł zanieczyszczenia środowiska – uczniowie określają, co wpływa na zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby.

  • Nauczyciel w trakcie pogadanki rozmawia z uczniami o tym, jakie są skutki zanieczyszczenia środowiska w Polsce, podkreślając, że mają one skalę globalną, dodatkowo nauczyciel pokazuje źródła danych o zanieczyszczeniu w Polsce i mówi o wykorzystaniu aplikacji GIS w prezentacji danych i ich modeli odnoszących się do zanieczyszczenia środowiska.

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym, zamieszczonym w e‑materiale.

  • Na podstawie wiadomości uzyskanych z filmu uczniowie wymieniają substancje, które zanieczyszczają środowisko, wyjaśniają, jak dostają się one do środowiska.

  • Uczniowie przy wsparciu nauczyciela wymieniają regiony, gdzie emisja gazów do atmosfery jest największa, a gdzie najmniejsza, wskazują przyczyny tego stanu.

  • Uczniowie analizują mapę stanu czystości wód w Polsce, formułują wnioski.

  • Nauczyciel podsumowuje temat, zadając pytania uczniom.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Ocena pracy i aktywności uczniów podczas zajęć.

Praca domowa

  • Na podstawie dostępnych źródeł wiedzy określ, które regiony w Polsce są najbardziej i najmniej zanieczyszczone, określ główne przyczyny tego zróżnicowania.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas zróżnicowanych tematycznie zajęć poświęconych ochronie środowiska (zakres podstawowy: XIII. 8, XIII. 9, XIII. 10, XIV. 10, XIV. 11; zakres rozszerzony: XVIII. 10).