Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Główne przyczyny zanieczyszczenia środowiska w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.
Uczeń:
10) dokonuje analizy stanu środowiska w Polsce i własnym regionie oraz przedstawia wnioski z niej wynikające, korzystając z danych statystycznych i aplikacji GIS.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje główne przyczyny zanieczyszczenia środowiska w Polsce,
charakteryzuje wpływ różnych form antropopresji na środowisko w Polsce,
wskazuje rejony w Polsce, gdzie środowisko jest najbardziej zanieczyszczone.
Metody nauczania: pogadanka, blended learning
Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas i mapa środowiskowa Polski, mapa sozologiczna Polski
Materiały pomocnicze
Ocena jakości powietrza: powietrze.gios.gov.pl, [online], dostępny w internecie: https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/current (dostęp 16.01.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu zajęć. Nauczyciel rozmawia z uczniami o tym, dlaczego obecnie zanieczyszczenie środowiska jest tak duże.
Faza realizacyjna
Nauczyciel, korzystając z e‑materiału, prowadzi z uczniami pogadankę na temat źródeł zanieczyszczenia środowiska – uczniowie określają, co wpływa na zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby.
Nauczyciel w trakcie pogadanki rozmawia z uczniami o tym, jakie są skutki zanieczyszczenia środowiska w Polsce, podkreślając, że mają one skalę globalną, dodatkowo nauczyciel pokazuje źródła danych o zanieczyszczeniu w Polsce i mówi o wykorzystaniu aplikacji GIS w prezentacji danych i ich modeli odnoszących się do zanieczyszczenia środowiska.
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym, zamieszczonym w e‑materiale.
Na podstawie wiadomości uzyskanych z filmu uczniowie wymieniają substancje, które zanieczyszczają środowisko, wyjaśniają, jak dostają się one do środowiska.
Uczniowie przy wsparciu nauczyciela wymieniają regiony, gdzie emisja gazów do atmosfery jest największa, a gdzie najmniejsza, wskazują przyczyny tego stanu.
Uczniowie analizują mapę stanu czystości wód w Polsce, formułują wnioski.
Nauczyciel podsumowuje temat, zadając pytania uczniom.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Przypomnienie celów lekcji.
Ocena pracy i aktywności uczniów podczas zajęć.
Praca domowa
Na podstawie dostępnych źródeł wiedzy określ, które regiony w Polsce są najbardziej i najmniej zanieczyszczone, określ główne przyczyny tego zróżnicowania.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas zróżnicowanych tematycznie zajęć poświęconych ochronie środowiska (zakres podstawowy: XIII. 8, XIII. 9, XIII. 10, XIV. 10, XIV. 11; zakres rozszerzony: XVIII. 10).