Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Przemiany fazowe wody |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: V. Termodynamika. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VI. Termodynamika. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Woda z punktu widzenia mikroświata”, „Jakie konsekwencje dla życia na Ziemi ma woda?”, „Dlaczego lód pływa po wodzie?”, „Szczególne własności wody”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
• Wprowadzenie zgodnie z treścią w części „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie wymieniają obserwowane w życiu codziennym przemiany fazowe wody. Z pomocą nauczyciela opisują warunki zachodzenia przemian. Nauczyciel przedstawia diagram fazowy wody, tłumacząc, czym są linie równowagi dwóch faz. Uczniowie analizują, co dzieje się z wodą, gdy przechodzimy od jednego punktu do drugiego na diagramie fazowym. Nauczyciel wyjaśnia, czym jest punkt potrójny i punkt krytyczny wody. Uczniowie oglądają grafikę interaktywną i wykonują połączone z nią polecenia. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach dyskutują nad odpowiedzią na pytania zadane w ćwiczeniu 4 oraz rozwiązują zadanie 8 z części „Sprawdź się”. | |
Praca domowa: | |
Zadania z części „Sprawdź się”: 1 – 3 obowiązkowo, jedno z pozostałych zadań do wyboru. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafika interaktywna może też być wykorzystana przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |