| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne: I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśnia zastosowanie tablic fizycznych i chemicznych;
odczytuje potrzebne dane umieszczone w tablicach w różnych formach;
stosuje poznaną wiedzę w praktyce.
|
| |
| merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana |
| praca indywidualna, dyskusja grupowa |
| monitor lub tablica interaktywna |
| tablice fizykochemiczne dla każdego ucznia |
|
|
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Mówi im, że istnieje wiele wielkości, których wartość nie ulega zmianie (można tutaj poprosić uczniów o wymienienie kilku przykładów), a następnie dodaje, że nie trzeba uczyć się ich na pamięć – wystarczy jedynie wiedzieć, gdzie ich szukać i jak je odczytać. Warto uprzedzić pytanie o sens lekcji w dobie Internetu, zwracając uwagę na wiarygodność źródła informacji. Następnym zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. |
|
Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: – nauczyciel rozdaje uczniom tablice fizykochemiczne i prosi o zapoznanie się z nimi, – uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, omawiają strukturę tablic fizykochemicznych, – uczniowie zadają pytania dotyczące niezrozumiałych fragmentów tablic lub innych aspektów lekcji, a nauczyciel odpowiada na nie.
Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów: – uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (na przykład zadania dołączone do niniejszego materiału) polegające na wyszukaniu w tablicach wybranych wielkości (może to się odbyć na zasadzie konkursu: Kto pierwszy, ten lepszy lub ćwiczenia, w którym w określonym czasie każdy uczeń wyszukuje podaną wartość – po upływie tego czasu, w przypadku niepowodzenia pomaga mu inny uczeń lub nauczyciel). – nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań.
|
|
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien zachęcić uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. |
|
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z grafiką dołączoną do niniejszego materiału. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafika może być wykorzystana do samodzielnej pracy uczniów w trakcie lekcji. |