Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Tablice fizykochemiczne

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne:
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia zastosowanie tablic fizycznych i chemicznych;

  2. odczytuje potrzebne dane umieszczone w tablicach w różnych formach;

  3. stosuje poznaną wiedzę w praktyce.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana

Formy zajęć:

praca indywidualna, dyskusja grupowa

Środki dydaktyczne:

monitor lub tablica interaktywna

Materiały pomocnicze:

tablice fizykochemiczne dla każdego ucznia

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Mówi im, że istnieje wiele wielkości, których wartość nie ulega zmianie (można tutaj poprosić uczniów o wymienienie kilku przykładów), a następnie dodaje, że nie trzeba uczyć się ich na pamięć – wystarczy jedynie wiedzieć, gdzie ich szukać i jak je odczytać.
Warto uprzedzić pytanie o sens lekcji w dobie Internetu, zwracając uwagę na wiarygodność źródła informacji. 
Następnym zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej.

Faza realizacyjna:

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:
    – nauczyciel rozdaje uczniom tablice fizykochemiczne i prosi o zapoznanie się z nimi,
    – uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, omawiają strukturę tablic fizykochemicznych,
    – uczniowie zadają pytania dotyczące niezrozumiałych fragmentów tablic lub innych aspektów lekcji, a nauczyciel odpowiada na nie.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:
    – uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (na przykład zadania dołączone do niniejszego materiału) polegające na wyszukaniu w tablicach wybranych wielkości (może to się odbyć na zasadzie konkursu: Kto pierwszy, ten lepszy lub ćwiczenia, w którym w określonym czasie każdy uczeń wyszukuje podaną wartość – po upływie tego czasu, w przypadku niepowodzenia pomaga mu inny uczeń lub nauczyciel).
    – nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien zachęcić uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z grafiką dołączoną do niniejszego materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafika może być wykorzystana do samodzielnej pracy uczniów w trakcie lekcji.